Kansanedustaja Mikaela Nylander (RKP) on erittäin huolestunut suunnitelmista sulkea useita Verohallinnon toimipisteitä.
Suunnitelmat liittyvät vireillä olevaan Asiakaspalvelu 2014 –hankkeeseen, jonka tavoitteena on luoda julkiselle hallinnolle yhteisten asiakaspalvelupisteiden verkko. Palveluja tarjottaisiin perinteisten tapojen lisäksi yhä enemmän esimerkiksi puhelimitse, kokonaan sähköisenä palveluna tai asiantuntijan videoyhteydellä antamana etäpalveluna. Verohallinnon ylijohtaja Heli Lähteenmäki on tänään julkisuudessa todennut, että Asiakaspalvelu 2014-hanke heikentää merkittävästi verohallinnon asiakaspalvelua. Mikaela Nylander jakaa Lähteenmäen huolen.
− Monimutkaisissa veroasioissa on ensiarvoisen tärkeää, että verohallinnon asiakkaalla on mahdollisuus saada asiantuntevaa palvelua henkilökohtaisesti kasvokkain virkamiehen kanssa. Puhelinpalvelu tai verkossa asiointi, ei korvaa tällaista henkilökohtaista palvelua paikan päällä, sanoo Nylander. Nylander jätti tänään eduskunnassa yhdessä kansanedustajien Lars Erik Gästgivarsin, Mats Nylundin ja Stefan Wallinin kanssa kirjallisen kysymyksen koskien verohallinnon toimipisteverkon kehittämistä.
− On välttämätöntä, että verohallinnon toimipisteverkostoa kehitettäessä on palvelujen laadun lisäksi myös taattava palvelujen alueellinen saatavuus. Kansalaisilla tulee myös tulevaisuudessa olla tosiasiallinen mahdollisuus asioida henkilökohtaisesti paikan päällä verohallinnon Lisätietoja: Kansanedustaja Mikaela Nylander, puh. 050 511 3029 Kansanedustaja Stefan Wallin, puh. 09 432 3011 Kansanedustaja Mats Nylund, puh. 050 512 2191 Kansanedustaja Lars Erik Gästgivars, puh. 09 432 3028