Itä-Uusimaa tarvitsee oman raideyhteyden

RKP:n varapuheenjohtaja Henrik Wickström pitää strategisesti tärkeänä tehdä työtä Helsingistä itärannikkoa pitkin kulkevan raideliikenneyhteyden eteen. Itään päin menevä rata ja ratalinjan vaihtoehdot olivat esillä kun Uusimaa-kaavaa käsiteltiin Uudenmaan maakuntavaltuuston kokouksessa.

– Tällä hetkellä ei ole aktiivista henkilöliikennettä itään päin itärannikkoa pitkin. Alueen kehityksen, työmatkamahdollisuuksien ja elinkeinoelämän kannalta on tarkoituksenmukaista, että rautatie rakennetaan Helsingistä itään Porvoon ja Loviisan kautta, Wickström sanoo.

Hallitusohjelmassa on maininta niin kutsutusta Itäradasta. Selvitys ratalinjasta valmistui keväällä. Wickström toivoo, että itärata otetaan mukaan valmisteilla olevaan 12-vuotiseen kansalliseen liikennesuunnitelmaan.

– Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta kulkeva reitti mahdollistaisi junaliikenteen uusiin paikkakuntiin, mikä on myös ilmaston kannalta hyvä, Wickström huomauttaa.

Henriksson: RKP haluaa vahvistaa tulevaisuudenuskoa ja nähdä lisää työllisyysehdotuksia!

Koronapandemia on jättänyt ja jättää edelleen jälkiä Suomen talouteen. Tästä huolimatta Suomen on tehtävä kaikkensa voittaakseen epidemia. RKP:n puoluevaltuustossa Helsingissä pitämässään puheessa RKP:n puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson painotti, että korkeamman työllisyyden tarve on nyt korkeampi kuin koskaan.

Lue edellinen artikkeli

Adlercreutz: Kaipolan tehtaan sulkeminen on viesti, joka tulee ottaa vakavasti

Metsäyhtiö UPM:n ilmoitus sulkea Kaipolan tehdas on kova isku Suomen viennille, sanoo Anders Adlercreutz, Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Päätös koettelee raskaalla tavalla Jämsää, jossa paperitehdas on ollut keskeinen työnantaja.

Lue seuraava artikkeli