Aloite 25 – Sallitaan vaalimainonta postilaatikoihin vaaliaikana

Puoluekokouksen päätös

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Aloitteen käsittely

Puoluevaltuuston vastaus

Kuten aloitteentekijä oikein toteaa, yhä useammat valitsevat olla vastaanottamatta mainoksia postilaatikkoonsa tai postiluukkuunsa. ”Ei mainoksia” -kilvet kattavat käytännössä kaikenlaisen ei-henkilökohtaisen jakelun – kaupallisen, poliittisen tai muun. Erillistä lakia, joka nimenomaisesti kieltäisi poliittisen mainonnan jakelun, ei ole olemassa, mutta vastaanottajan toiveiden kunnioittamista pidetään laajasti vakiintuneena ja arvostettuna käytäntönä. Toisin sanoen vaalimainosten jakaminen postilaatikoihin ja -luukkuihin, joissa lukee ettei mainoksia haluta, on sallittua – mutta ei suositeltavaa.

Puolue suosittelee vaalikampanjoiden yhteydessä, ettei poliittista mainontaa, kuten esitteitä ja flaijereita, jaettaisi postilaatikoihin ja postiluukkuihin, joissa on ilmoitettu, ettei mainoksia haluta. Tämä ohjeistus ei perustu lakiin, vaan sitä pidetään yhteiskunnassa kirjoittamattomana sääntönä.

Poliittinen mainonta, jota jaetaan vastaanottajille heidän tahdostaan huolimatta, voi helposti vahingoittaa puoluetta ja yksittäisiä ehdokkaita enemmän kuin siitä olisi hyötyä. Myös kevään vaalikampanjan aikana puoluetoimisto on saanut negatiivista palautetta äänestäjiltä, joiden postilaatikoihin on jaettu poliittista mainontaa, vaikka he ovat selkeästi ilmaisseet, etteivät halua vastaanottaa mainoksia.

Päätösehdotus

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Aloite 25 – Sallitaan vaalimainonta postilaatikoihin vaaliaikana

Vaalityö on nykyään kallista, ja monilla ei ole mahdollisuutta panostaa suuriin summiin kampanjaansa. Nykyään ehdokkailla ei ole kovinkaan monta ilmaista mainoskanavaa käytettävissään. Tämä aiheuttaa suuria ongelmia äänen kuuluville saamisessa, poliittisen viestin välittämisessä ja yleisen tietoisuuden lisäämisessä maan/kunnan/hyvinvointialueen ajankohtaisista poliittisista ydinkysymyksistä.

Vaalimainosten jakaminen postilaatikoihin on nykyisin yksi harvoista tavoista mainostaa edullisesti. Se on hyvä tapa kertoa monille ihmisille ehdokkaasta, hänen arvoistaan ja tavoitteistaan. Monet kotitaloudet ovat päättäneet, etteivät halua ilmaisjakelumainoksia, ja ovat merkinneet tämän postilaatikkoon tai oveen lapulla, joka kieltää mainosten jakamisen. Tässä yhteydessä ei tehdä eroa kaupallisen ja muun mainonnan välillä.

On tärkeää, että kansalaiset saavat tietoa vaalien ajankohtaisista poliittisista kysymyksistä myös painetussa muodossa. Tietoa ei voida keskittää pelkästään digitaalisille alustoille.

Näin äänioikeutetut voivat muodostaa käsityksen eri puolueiden kannoista. Tämä voi myös lisätä yleistä kiinnostusta politiikkaa ja poliittista järjestelmää kohtaan.


Päätösehdotus

että vaalimainontaa postilaatikoihin vaaliaikana (yhden kuukauden ajan ennen vaaleja) ei katsota mainonnaksi

että RKP toimii sen puolesta, että vaalimainosten jakaminen postilaatikoihin on sallittua vaalia edeltävänä aikana


Aloitteen tekijä/tekijät

RKP:n paikallisosasto, Espoonlahti
Anne Ahlefelt, puheenjohtaja
Martin Heinrichs, varapuheenjohtaja