Hanko—Hyvinkää -rata on Etelä-Suomen ainoa merkittävä tavaraliikenteen rata, jota ei ole sähköistetty. Kansanedustajat Thomas Blomqvist (RKP), Anders Adlercreutz (RKP), Maarit Feldt-Ranta (SDP) vaativat sähköistyksen nopeaa toteuttamista.
– Liikennevirasto aloitti viime vuonna Hanko—Hyvinkää -radan sähköistyssuunnitelman päivittämisen, koska edellinen sähköistyssuunnitelma ehti vanhentua. Nyt olisi äärimmäisen tärkeää, että sähköistysprojekti saataisiin pikimmiten käyntiin. Siksi vaadimme, että ensi vuoden budjettiin varattaisiin riittävät määrärahat Hanko—Hyvinkää -radan sähköistykseen, Thomas Blomqvist sanoo.
Sähköistysprojekti olisi alueellisten ja kansantaloudellisten etujen mukainen. Hangon Satama laajentaa toimintaansa ja rautatiekuljetukset satamasta ovat kaksinkertaistuneet vuoden aikana.
– Hanko—Hyvinkää -radan sähköistys tukisi Hangon Sataman kehitystä. Kun Hangon Satamalla menee hyvin myönteiset vaikutukset ulottuvat koko Länsi-Uudellemaalle. Radan sähköistyksestä voisi hyötyä myös sen lähialueen muut yritykset ja elinkeinoelämä. Talouskasvua ja työllisyyttä edistävät investoinnit ovat kansantaloudellisesti kannattavia ja tärkeitä, sanoo Maarit Feldt-Ranta.
Hanko—Hyvinkää -radan sähköistyksellä on myös muita hyötyjä.
– Rataosuuden sähköistäminen olisi myös tärkeää päästötavoitteidemme kannalta, sillä se edistäisi ympäristöystävällisiä rautatiekuljetuksia maantiekuljetuksien sijaan. Henkilöliikenteessä sähköistys voisi mahdollistaa uusien suorien junayhteyksien kehittämisen. Rautatiekuljetuksien edistäminen lisäisi myös liikenneturvallisuutta. Valtatietä 25 ja kantatietä 51 kuormittaa raskaan liikenteen suuri määrä. Kun valtio ei panosta tarpeeksi teiden ylläpitoon tulisi liikenneturvallisuutta yrittää edistää myös muilla keinoin, Adlercreutz sanoo.
Thomas Blomqvist, Anders Adlercreutz, Maarit Feldt-Ranta sekä Joona Räsänen (SDP) ja Johanna Karimäki (vihr.) ovat jättäneet yhteisen talousarvioaloitteen Hanko—Hyvinkää -radan sähköistämiseksi.