Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistus on tänään maanantaina 23. syyskuuta lähetetty eduskuntaan käsittelyyn.
– Oppimisen tuen uudistus on hallituksen suurin yksittäinen panostus kouluun, ja olen iloinen siitä, että tämä tärkeä uudistus nyt etenee eduskuntaan. Panostamme oppimisen tuen vahvistamiseen lähes 100 miljoonaa euroa vuodessa. Tavoitteena on, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen matalalla kynnyksellä ja aikaisessa vaiheessa, opetusministeri, RKP:n puheenjohtaja Anders Adlercreutz sanoo.
Uudistuksen myötä kaikilla oppilailla on oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, joita annetaan joustavasti ja tarpeen mukaan pienemmissä ryhmissä. Tähän sisältyy yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Jos oppilaalla on lisätuen tarve, hänelle on annettava oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat oppilaan yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Myös hallinnollista taakkaa kevennettäisiin.
– Monet opettajat ovat kertoneet minulle, että paperityöhön uppoaa yhä enemmän aikaa. Sen sijaan he haluavat käyttää aikansa opettamiseen. Haluamme korjata tämän. Yksi uudistuksen keskeisistä tavoitteista on vähentää byrokratiaa vaarantamatta oppilaiden oikeusturvaa. Siksi vähennämme tuen vaatimaa asiakirjojen määrää viidestä kahteen, Adlercreutz sanoo.
Lakiehdotuksessa ehdotetaan myös, että tavallisessa luokassa saa olla enintään viisi oppilasta, joka saa erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta pienryhmässä. Tämä tehdään luokan työrauhan lisäämiseksi ja opetuksen laadun parantamiseksi.
– Tällä kokonaisuudella autamme opettajia heidän työssään ja vahvistamme oppimista koko koulupolun ajan, Adlercreutz sanoo.