Helsingin Sanomat uutisoi norjalaisen Blastr Green Steelin kiinnostuksesta rakentaa Inkooseen uusi terästehdas. Kyseessä on noin 4 miljardin investointi.
RKP:n ryhmäpuheenjohtaja Anders Adlercreutz pitää investointihalukkuutta hyvänä esimerkkinä siitä, miten vihreää siirtymää ajanut politiikka johtaa kansantaloudellisesti merkittäviin hankkeisiin.
– Vihreä siirtymä ja talouspolitiikka nähdään usein toistensa vastakohtina. Tämä investointiesitys on jälleen esimerkki siitä, että vastakkainasettelu on vanhanaikaista. Kun olin perustamassa eduskunnan energiaremonttiryhmää vuonna 2015, näimme ryhmässä juuri tämänkaltaiset hankkeet mahdollisina ja haluttavina. On palkitsevaa nähdä kehitystä tällä saralla, Adlercreutz kertoo.
– Puhtaan energian saatavuus on kriittisessä roolissa Suomen tulevaisuuden menestystä ajatellen. Suomeen rakennettiin vuonna 2022 noin 1800 MW uutta tuulivoimaa. Tämä on vaikuttava tahti. Vajaa vuosi sitten Microsoft kertoi datakeskuksen ja sen lämmön talteenottoon liittyvästä miljardi-investoinnista Kirkkonummelle. Nyt kuulemme norjalalaisten miljardi-investointiin liittyvästä suunnitelmista, joka sekin edistää vihreää siirtymää.
Tämän hallituskauden aikana Suomen teollisuuden energiavero tippui EU:n minimitasolle.
– Energiaveron laskeminen oli RKP:lle tärkeä kysymys hallitusneuvotteluissa. Sen on asia, joka on lisännyt kansallista ja kansainvälistä investointihalukkuutta. Sen sijaan, että luomme tukijärjestelmiä, meidän tulee varmistaa kilpailukykymme juuri tällaisilla päätöksillä, Adlercreutz muistuttaa.
Hyvät satama- ja sähkönsiirtoyhteydet ovat Blastr Green Steelinkin tapauksessa tehneet Inkoosta houkuttelevan sijoitusvaihtoehdon terästehtaalle.
– Fortumin Inkoon voimalaitosta ei enää ole. Mutta infrastruktuuri, joka sitä palveli tarjoaa hyvät edellytykset uudelle toiminnalle. Nyt on huolehdittava siitä, että lupaprosessit toimivat moitteettomasti ja nopeasti. Näissä prosesseissa on Suomessa edelleen liikaa puutteita investointien toteutumisen näkökulmasta. Rakennus- ja ympäristölupien saamisen hitaus ei saa muodostua ongelmaksi, vaan meidän pitää pyrkiä olemaan tällä saralla parhaita Pohjoismaissa, Adlercreutz summaa.