Rantarata ja Raaseporin sairaala mainitaan tänään julkaistussa hallitusohjelmassa. RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström Inkoosta iloitsee useista suorista viittauksista Länsi-Uusimaahan ohjelmassa. – Hallitus linjaa, että Rantarataa kehitetään. Tämä on hieno uutinen alueelle!… Lue lisää »
Rantarata ja Raaseporin sairaala mainitaan tänään julkaistussa hallitusohjelmassa. RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström Inkoosta iloitsee useista suorista viittauksista Länsi-Uusimaahan ohjelmassa.
– Hallitus linjaa, että Rantarataa kehitetään. Tämä on hieno uutinen alueelle! Toivon, että tällä investoinnilla saadaan aikaan parannuksia, joita tarvitaan suorassa junaliikenteessä Hankoon ja että pystymme lisäämään junia, jotka pysähtyvät muun muassa Siuntiossa ja Karjaalla. Tämä voisi myös mahdollistaa Inkoon aseman uudelleen avaamisen, Wickström sanoo ja korostaa, että kokonaisuus vaatii vielä huolellista suunnittelua.
Wickström toteaa myös, että Raaseporin sairaala on mainittu hallitusohjelmassa, kuten esimerkiksi Porvoon sairaala. Molemmista tulee ruotsinkielisen terveydenhuollon kompetenssikeskuksia.
– On iso asia, että Raaseporin sairaala mainitaan hallitusohjelmassa. Se osoittaa vahvaa poliittista tahtoa säilyttää ja kehittää ruotsinkielistä terveydenhuoltoa Uudellamaalla lähisairaaloiden kautta, Wickström sanoo.
-Hallitusohjelmassa huomioidaan myös mahdollisuudet hyvään elämään maaseudulla ja saaristossa. Hallituskaudella investoidaan teihin, uudistetaan saaristolakia ja annetaan kunnille enemmän toimintavapautta byrokratiaa vähentämällä. Myös hyvinvointialueiden rahoitusta tarkistetaan. Hyvinvoinnin edistämistä priorisoimalla, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen rahoitusta vahvistetaan hallituskaudella, Wickström sanoo.
– Kunnat ja maakunnat voivat jatkossa sopia valtion kanssa siitä, miten ne haluavat kehittää alueitaan. Pidämme kiinni ilmastotavoitteistamme ja edistämme vihreää siirtymää, mikä on hyväksi myös Länsi-Uudenmaan yrityksille, joissa on meneillään useita vihreään siirtymiseen liittyviä hankkeita. Vähennämme myös yritysten byrokratiaa ja alennamme veroja eläkeläisille, jotka haluavat työskennellä eläkkeelle jäämisen jälkeen. Emme leikkaa perusopetuksesta, otamme käyttöön lasten ja nuorten terapiatakuun mallin ja panostamme liikuntaan ja urheiluun, Wickström sanoo.
Julkisuudessa on väitetty, että uusi Helsinki-Turku-rata, ns. tunnin juna, rakennettaisiin. Hallitusohjelman mukaan hallitus sitoutuu rakentamaan kaksoisraiteen nykyiselle Rantaradalle Kupittaan ja Salon väliselle osuudelle sekä Espoo-Lohja-rataosuudelle. Tämä tarkoittaa, että uutta rataa ei nyt rakenneta, vaan se mitä tehdään, tukee nykyistä rataa.
– Rantarata hyötyy Kupittaan ja Salon välisen rataosuuden parannuksista. Henkilökohtaisesti olen edelleen sitä mieltä, että meidän ei pitäisi rakentaa tunnin junia. Suomen suurimmat puolueet ovat edelleen uuden linjan kannalla, mikä tekee asioista haastavaa. On tosin tosiasia, että uutta junalinjaa ei rakenneta nyt, vaan saamme paljon lisäresursseja rantaradan kehittämiseen.