Kaikki suuret junahankkeet tulee käydä läpi ja ne on laitettava tärkeysjärjestykseen. On aivan selvää, ettei meillä ole varaa kaikkiin niihin, sanoo Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz. Uusia junaratoja suunnitellaan pohjoiseen, luoteeseen ja itään. Meidän olisi nyt tärkeä tehtävä objektiivinen arviointi ja tehdä priorisointia.
-Viime päivinä on julkaistu tutkimuksia, joissa on kyseenalaistettu esimerkiksi ns. Tunnin junan yhteiskunnallinen hyöty. Sen kustannusarvio on tällä hetkellä noin 4 miljardia euroa. Kahden miljoonan matkan vuosittaista liikennettä varten valtion odotetaan investoivan ainakin 2,5 miljardia euroa. Tämä ei ole kestävää, sanoo Adlercreutz.
Yhden tunnin junan käyttöönotto aiheuttaisi tähtitieteellisiä kustannuksia ja matka-aika lyhenisi melko vaatimattomasti. Pelkästään hankkeen pääomakustannukset ovat useita satoja euroja säästettyä työtuntia kohden.
Monien näiden suurten junahankkeiden kantavana ajatuksena on ollut ilmastohyöty. Nyt julkaistut tutkimukset kyseenalaistavat nämä laskelmat. On arvioitu, että Suomiradan hiilijalanjäljen takaisinmaksu voi kestää jopa 300 vuotta ja niin sanotun Tunnin junan 140 vuotta.
– Tämä osoittaa, että meidän olisi uuden hankkeiden sijaan syytä keskittyä nykyisen infrastruktuurin parantamiseen. Uusien rautateiden rakentaminen metsien ja maa-alueiden läpi on paitsi kallista, mutta myös ympäristövaikutuksiltaan ongelmallista. Vaikka esimerkiksi pääkaupunkiseudun työmatkustusaluetta on tärkeää laajentaa, on meidän otettava huomioon myös laajempi kuva. Suurnopeusrautateiden rakentaminen ei ole ainoa tapa parantaa yhteyksiä, toteaa Adlercreutz.