Aloite 11 – Kelan taksipalvelun tulee toimia

Puoluekokouksen päätös

Puoluekokouksen päätös

RKP toimii sen hyväksi

  • että Kela-taksipalvelu on toimiva ja korkealaatuinen.

Aloitteen käsittely

Puoluevaltuuston vastaus

Kelan taksipalvelu koskettaa monien ihmisten arkea ja on erittäin tärkeä. Näiden palveluiden luotettavuus ja täsmällisyys ovat olennaisia, jotta kaikki, erityisesti yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevat ryhmät, saavat tarvittavaa hoitoa. Ei ole hyväksyttävää, että potilaat eivät pääse hoitoon tai että hoitohenkilöstö joutuu odottamaan Kelan taksipalvelun puutteiden vuoksi. Kysymys ei ole vain palvelun laadusta vaan myös perusoikeudesta terveydenhuoltoon ja hyvinvointiin.

Toimiva Kelan taksipalvelu on tehokkaan ja helposti saatavilla olevan hoidon edellytys. On selvää, että taksipalvelun nykyiset ongelmat muodostavat merkittävän riskin potilaiden terveydelle ja hyvinvoinnille ja aiheuttavat tehottomuutta hoitojärjestelmässä.

RKP:n edustajat ovat toistuvasti ottaneet esille Sipilän hallituksen tekemän taksiuudistuksen myötä Kelan taksipalvelussa esiin nousseet ongelmat. Monet virheistä on korjattu ja paikoin asiat ovat menneet oikeaan suuntaan, mutta järjestelmässä on edelleen suuria haasteita, jotka kaipaavat korjausta. RKP nosti myös eduskuntavaaliohjelmassaan vuonna 2023 esiin toimivan Kela-taksin merkityksen. RKP:lle on tärkeää, että myös muut Kelan palvelun toimivat asianmukaisesti.

Päätösehdotus

RKP toimii sen hyväksi

  • että Kela-taksipalvelu on toimiva ja korkealaatuinen.

Aloite 11 – Kelan taksipalvelun tulee toimia

Kela korvaa osan terveydenhuoltoon tehdyn matkan kustannuksista, kun matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Matka korvataan pääsääntöisesti edullisimman kulkuvälineen mukaan. Jos ei voi käyttää julkista liikennettä terveydentilan tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi, voi saada korvausta taksin käytöstä.

Kelan taksipalvelu tilataan etukäteen sovituista puhelinnumeroista. Taksimatka korvataan vain näiden puhelinnumeroiden kautta varatuista matkoista. Taksia tilatessa ilmoitetaan tarvittavat tiedot hyvin tarkkaan ja samalla saa tietää, milloin taksin odotetaan saapuvan. Kelan taksimatkoista asiakas maksaa vain omavastuuosuuden.

Haasteena on, että liian usein taksi ei saavu lainkaan tai se saapuu liian myöhään. Asiakkaan näkökulmasta on kestämätöntä, kun ei voi luottaa siihen, että tilattu taksi todella saapuu suunnitellusti. Usein iäkäs tai muuten sairas asiakas joutuu odottamaan taksia kohtuuttoman pitkään tai saa terveyskeskukselta laskun käyttämättömästä vastaanottoajasta.

Tämä asettaa suuria haasteita myös yhteiskunnalle. Hoitoala kärsii henkilöstöpulasta, eikä se parane, kun Kelan kuljetukset ovat myöhässä ja kotihoito joutuu odottamaan tuntikausia, että taksi tulee hakemaan tai tuomaan asiakkaan. Se että terveydenhuollon henkilökunnan pitää käyttää aikaansa taksin odotteluun on kaikkea muuta kuin tehokasta ajankäyttöä. Ihan yhtä huono asia on se, että lääkäri, hammaslääkäri tai muut hoitoalan toimijat joutuvat odottamaan potilaita, jotka eivät koskaan ilmesty paikalle vain siksi, että Kelan taksi ei ole saapunut sovitusti paikalle.

Hyvinvointialueillamme välimatkat kodin, terveyskeskuksen, sairaaloiden, vuodeosastojen ja vastaavien palvelupisteiden välillä ovat usein pitkät. Hoitoa saava potilas voi olla hyvinkin riippuvainen toimivasta Kelan taksipalvelusta ja sen toimivuuteen tulee voida luottaa.

Päätösehdotus

Paraisten RKP vaatii, että RKP toimii eduskunnassa ja hallituksessa sen hyväksi

  • että varmistetaan Kelan taksipalvelun laatu niin, että asiakkaat voivat luottaa tilatun Kela-taksin saapumiseen sovitusti.
  • että Kelan palvelut toimivat sovitusti, myös taksipalvelu.

Aloitteen tekijä/tekijät

Conny Granqvist, puheenjohtaja, RKP:n paikallisosasto, Parainen

Anne Eriksson, sihteeri, RKP:n paikallisosasto, Parainen