Aloite 28 – Ei lisää rahaa Länsiradalle

Puoluekokouksen päätös

Puoluekokouksen päätös

RKP toimii sen hyväksi

  • että Rantaradan elinvoimaisuus ei saa kärsiä Länsiradan kehittämisestä
  • että Helsinki–Turku-rantarata saa riittävästi rahoitusta radan kunnostukseen ja jatkokehittämiseen.
  • että edellytyksiä hyödyntää junaosuutta Helsingin ja Hangon välillä työmatkaliikennöintiin parannetaan.
  • että kaukojunaliikenne Helsinki-Turku-rantaradalla turvataan nykyisellä tasolla.

Aloitteen käsittely

Puoluevaltuuston vastaus

RKP yhtyy aloitteentekijöiden huoleen Raaseporiseudun junayhteyksien tulevaisuudesta. RKP on aina toiminut rantaradan hyväksi monien aikaisempien puoluekokouspäätösten mukaisesti ja tekee niin edelleen.

Meidän on priorisoitava ja tehostettava julkisten varojen käyttöä, erityisesti nyt, kun kukkaronnyöreistä on syytä pitää kiinni.

Yhteiskuntataloudellinen arvo ja pitkän aikavälin kestävyys huomioiden RKP tukee investointeja olemassa olevaan infrastruktuuriin, kuten rantaradan parantamiseen. RKP on myös saanut hallitusohjelmaan kirjauksen: ”Rantaradan elinvoimaisuus varmistetaan rantaradan perusparannushankkeella.” Uskomme, että välitön investointi rantarataan ei ole vain kustannustehokasta, vaan vahvistaisi myös Helsingin ja Turun sekä niiden välissä olevien kaupunkien välisiä yhteyksiä työmatkaliikenteessä. Rantarataa on syytä parantaa ja sen varrella olevia pysäkkejä lisättävä.

RKP edustaa vastuullista talouspolitiikkaa ja haluaa varmistaa, että investointimme infrastruktuuriin ovat sekä taloudellisesti että sosiaalisesti kestäviä.

Päätösehdotus

RKP toimii sen hyväksi

  • että Rantaradan elinvoimaisuus ei saa kärsiä Länsiradan kehittämisestä
  • että Helsinki–Turku-rantarata saa riittävästi rahoitusta radan kunnostukseen ja jatkokehittämiseen.
  • että edellytyksiä hyödyntää junaosuutta Helsingin ja Hangon välillä työmatkaliikennöintiin parannetaan.
  • että kaukojunaliikenne Helsinki-Turku-rantaradalla turvataan nykyisellä tasolla.

Aloite 28 – Ei lisää rahaa Länsiradalle

Suomen julkinen talous kehittyy huonoon suuntaan. Tämä edellyttää, että kaikki poliitikot kaikilla tasoilla tekevät vastuullisia päätöksiä ja priorisoivat sitä, mihin yhteiskunnassamme on syytä keskittyä.

On tärkeää, että luomme kasvua. Suomi on pitkä maa ja toimiva infrastruktuuri on tärkeää maan taloudelle ja elinkeinoelämälle, mutta myös alueille. Haasteenamme on, että maanteiden ja rautateiden korjausvelka on jo miljardiluokkaa. Tämä on ongelmallista Suomen liikennepolitiikan kannalta. Kun olemassa oleva korjausvelka on niin suurta, kaikki verovarat tulisi käyttää olemassa olevan tie- ja raideverkoston korjaamiseen ja kehittämiseen. Se on erityisen tärkeää julkisen talouden tila huomioiden.

Me allekirjoittaneet katsomme, että yksi heikoimmin kannattavista infrastruktuurihankkeista on suunniteltu uusi Länsirata. Olemme tietoisia siitä, että Helsingin ja Turun välille tarvitaan nopeampi yhteys. Se ei voi kuitenkaan tapahtua hinnalla millä hyvänsä. Tällä hetkellä uuden Länsiradan kustannusarvio on yli neljä miljardia euroa.

Sekä valtiovarainministeriö että liikenne- ja viestintäministeriö katsovat, että hanketta ei tule toteuttaa, sillä se ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa ja perusteltua.

Hallitusohjelmassa on myönnetty 460 miljoonaa euroa Salon ja Kupittaan välisen kaksoisraiteen toteuttamiseen sekä Espoon ja Lohjan välisen raideyhteyden perustamiseen. Salo-Kupittaa-rataa on hyvä kehittää, sillä se tukee olemassa olevaa rantarataa ja luo edellytyksiä uudelle lähijunaliikenteelle Varsinais-Suomessa.

Hallitusohjelmassa on kirjaus 80 miljoonan euron investoinnista rantarataan. Helmikuussa 2024 Väylävirasto totesi, että rantaradalla tarvittavien toimenpiteiden hintalappu on 185 miljoonaa euroa, jotta rata olisi elinkelpoinen myös jatkossa. Tämän päivän tilanteessa rantaradan investoinnit olisi tarkoituksenmukaista tehdä välittömästi. Se olisi parasta myös ajatellen Helsingin ja Turun välisen matka-ajan nopeaa lyhentämistä.

Katsomme, että RKP:n tulee osoittaa vahvaa tukea rantaradan kaukojunaliikenteelle tulevaisuudessa. RKP on aina kannattanut vastuullista talouspolitiikkaa ja meidän tulee toimia niin myös tässä asiassa, vaikka saatamme olla asiassa yksin tässä hallituksessa. Meidän tulee muistaa, että Suomessa on myös muita tärkeitä infrastruktuurihankkeita, joihin meidän on investoitava.

Päätösehdotus

Me allekirjoittaneet haluamme

  • että RKP ei myönnä lisää rahaa Länsiradan kehittämiseen.
  • että Länsiradalle korvamerkitystä 460 miljoonan euron investoinnista 185 miljoonaa kohdennetaan uudelleen rantaradan parantamiseen ja varat käytetään välittömästi Väyläviraston vuoden 2024 selvityksen mukaisesti. Jäljellä oleva rahoitusosuus käytetään kaksoisraiteen rakentamiseen Salon ja Kupittaan välisellä rataosuudella.
  • RKP toimii sen hyväksi, että rantarata on toimiva raideyhteys sekä kaukojunille että useille lähijunille Helsingin ja Hangon välillä.

Aloitteen tekijä/tekijät

Kaj Karlstedt, puheenjohtaja, RKP Inkoo

Jari Alopaeus, puheenjohtaja, RKP Siuntio

Britt-Marie Marie Granström, RKP Raasepori

Göran Karlsson, kuntaorganisaation puheenjohtaja, RKP Bromarv

Jan Mikael Ekholm, puheenjohtaja, RKP Tammisaari

Otto Långvik, puheenjohtaja RKP Karjaa

Ville Berglund, puheenjohtaja RKP Pohja

Pia Franzén, puheenjohtaja, RKP Tenhola