RKP:n kansanedustajat Thomas Blomqvist ja Anders Adlercreutz ovat erittäin yllättyneitä Liikenneviraston Turun ja Helsingin välistä uutta ratayhteyttä koskevista suunnitelmista.
– On taloudellisesti absurdia panostaa vähintään 1,5 miljardia Turun ja Helsingin välisen matkustusajan lyhentämiseen samalla, kun olemassa oleva infrastruktuuri rapautuu puuttuvien määrärahojen takia. Tämä välimatka on aivan liian lyhyt näin massiiviselle panostukselle. Myös liikenneministerin peräänkuuluttamat matkustajamäärät ovat liian pienet, jotta investointi olisi kannattava. Hinta-hyötysuhde ei ole tasapainossa toteavat Blomqvist ja Adlercreutz.
– Meidän tulisi Suomessa panostaa olemassa olevaan infrastruktuuriin sen sijaan, että rakennamme uutta. Ajallinen ero perusparannetun rantaradan ja uuden radan välillä on vähemmän kuin 15 minuuttia, toteaa Adlercreutz.
Liikennevirasto toteaa myös, että rantarata vapautuisi paikallisliikenteelle.
– On lähinnä tragikoomista, että rantarata vapautuisi paikallisliikenteelle, kun VR juuri äsken on päättänyt lakkauttaa Y-junan. Liikenneviraston suunnitelma käytännössä heikentäisi voimakkaasti Länsi-Uuttamaata. Tuhannet länsiuusmaalaiset matkustavat päivittäin junalla töihin pääkaupunkiseudulle, ja kuntia on pitkään kehotettu rakentamaan radan läheisyyteen. Mitenköhän valtiovalta lopulta haluaa asian olevan, kysyy Blomqvist.