Sote- ja maakuntauudistuksen tulevaisuus on epävarma perustuslaillisista ongelmista johtuen ja myös ajanpuute korjata näitä ongelmia ennen eduskuntakauden loppua vaikuttaa. Nyt on korkea aika oivaltaa, että ei ole kenenkään intressissä jatkuvasti yrittää tehdä liian isoja uudistuksia liian lyhyessä ajassa.
– Mikäi maakuntauudistus kaatuu tämä avaa uusia hyviä mahdollisuuksia. Hallituksen ajama maakuntamalli ei sallinut alueellisten eroavuuksien huomioonottamista ja tämän takia malli ei kertakaikkiaan istu Uudenmaan olosuhteisiin. Joustoa tarvitaan jotta kaikki alueet voivat olla elinvoimaisia – yksi malli ei enää vastaa tarpeita. Hallituksen ajamasta mallista puuttuu demokraattisia elementtejä ja kunnista siirrettävien tehtävien määrä oli aivan liian suuri. Yleisestä käsityksestä huolimatta maakuntamalli johtaa pidemmällä aikavälillä kuntareformiin, sanoo kansanedustaja Mikaela Nylander.
– Soteuudistus voi edetä ensi kaudella antamalla myös kunnille oikeus tuottaa sotepalveluita tietyin edellytyksin. Vaiheittainen palvelusetelien käyttöönotto mahdollistaisi paitsi tietyn valinnanvapauden niin myös arviointia ja korjausliikkeitä mikäli näitä tarvitaan, toteaa Nylander.
– Soteuudistus on jo aiheuttanut, että pienet ja keskisuuret paikalliset tai alueelliset yritykset terveysalalla on myyty isoimmille ketjuille soteuudistuksen tuomien vaatimusten pelossa. Nyt voimme vielä välttää samojen virheiden tekemistä kuin vanhustenhuollossa, sanoo Nylander.
– Hallinnosta lähtevät mallit eivät ratkaise niitä ongelmia mitä meidän alunperin piti ratkaista – lääkäripalveluiden huonoa saatavuutta perusterveydenhuollossa. Palkkaamalla lisää lääkäreitä ja sairaanhoitajia perusterveydenhuollossa saadaan kyllä terveyskeskukset toimimaan jälleen, sanoo Nylander.