Aloite 32 – Yksinkertaistetaan verotuksellisia poistoja koskevaa lainsäädäntöä

Puoluekokouksen päätös

RKP toimii sen puolesta:

  • että verotuksellisia poistoja koskevaa lainsäädäntöä vastaavat yrityksen kirjanpidon suunnitelman mukaisia poistoja
  • että verotuksellisia poistoja koskeva uudistus toteutetaan siten, että se samalla varmistaa vakaat ja ennustettavat verotulot sekä toimivan verovalvonnan
  • että erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten hallinnollista taakkaa kevennetään selkeämmillä ja yksinkertaisemmilla poistomääräyksillä

Aloitteen käsittely

Puoluevaltuuston vastaus

Aloitteen tekijä esittää relevantin ja konkreettisen ehdotuksen nykyisen verotuksellisia poistoja koskevan lainsäädännön yksinkertaistamisesta. Tällä hetkellä yritysten tulee kirjanpidon suunnitelman mukaisten poistojen lisäksi käsitellä erillisiä verotuksellisia poistoja, kuten hyllypoistoja tai verotuksellisia yliarvopoistoja. Tämä aiheuttaa kaksoistyötä ja tarpeetonta byrokratiaa yrityksille, tilitoimistoille, tilintarkastajille ja verotarkastajille.

RKP suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti siihen, että poistojärjestelmää nykyaikaistetaan siten, että yrityksen kirjanpidon suunnitelman mukaiset poistot hyväksyttäisiin suoraan myös verotuksessa. Tällainen yksinkertaistaminen voisi edistää selkeämpiä veroilmoituksia, vähentää manuaalisen kirjanpidon tarvetta ja parantaa yritysten taloudellisen raportoinnin läpinäkyvyyttä. Samalla se loisi selvemmän yhteyden kirjanpidollisen todellisuuden ja verotuspohjan välille.

On kuitenkin tärkeää punnita näitä etuja myös valtiontalouden näkökulmasta. Nykyisessä järjestelmässä verotukselliset poistot toimivat valtiolle välineenä ajoittaa vähennykset siten, että verotulojen virta säilyy vakaana ja ennustettavana. Täysi siirtyminen vapaasti tehtäviin suunnitelman mukaisiin poistoihin saattaisi siirtää verotuloja myöhempiin vuosiin, mikä voisi vaikuttaa valtion budjettiin lyhyellä aikavälillä.

Lisäksi on olemassa riski, että täysin avoin malli, jossa suunnitelman mukaiset poistot olisivat aina verotuksessa vähennyskelpoisia, vaikeuttaa verovalvontaa ja lisää aggressiivista verosuunnittelua. Mikäli jokainen yritys voisi tehdä poistoja omien periaatteidensa mukaisesti, vähenee vertailtavuus ja läpinäkyvyys, mikä voi lisätä tarkastusten määrää ja hallinnollista taakkaa Verohallinnolle.

RKP katsoo, että ehdotus ansaitsee perusteellisen selvityksen. Tavoitteena tulee olla byrokratian vähentäminen ja veroilmoituksen yksinkertaistaminen erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille – kuitenkaan heikentämättä verojärjestelmän oikeusvarmuutta tai vaarantamatta valtion mahdollisuuksia valvontaan.

Päätösehdotus

RKP toimii sen puolesta:

  • että verotuksellisia poistoja koskevaa lainsäädäntöä yksinkertaistetaan niin, että ne paremmin vastaavat yrityksen kirjanpidon suunnitelman mukaisia poistoja
  • että verotuksellisia poistoja koskeva uudistus toteutetaan siten, että se samalla varmistaa vakaat ja ennustettavat verotulot sekä toimivan verovalvonnan
  • että erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten hallinnollista taakkaa kevennetään selkeämmillä ja yksinkertaisemmilla poistomääräyksillä

Aloite 32 – Yksinkertaistetaan verotuksellisia poistoja koskevaa lainsäädäntöä

Suomen poistokäytäntöihin liittyvä lainsäädäntö ei ole kansantaloudellisesti perusteltua – resurssit tuhlaantuvat niin työaikaan kuin ohjelmistojen ylläpitoonkin. Tämä ongelma voidaan ratkaista hyvin yksinkertaisesti poistamalla verotukselliset poistot, jotka eivät näy kirjanpidossa lainkaan (ns. hyllypoistot) tai jotka tehdään tilinpäätössiirtoina (verotukselliset ylipoistot). Kaikki yritykset tekevät poistoja, ja nyt on korkea aika, että lainsäädäntö seuraa kehitystä ja sallii suunnitelman mukaiset poistot myös verotuksessa vähennyskelpoisina.

Suunnitelman mukaisten poistojen salliminen on yhtä kuin verotukselliset poistot

  • Hyllypoistojen poistamisen edut:
    • Kirjanpito vastaa veroilmoituksen lukuja
    • Yhtiön nettovarallisuus vastaa veroilmoituksen lukuja
    • Erillistä sivukirjanpitoa ei tarvita hyllypoistojen seuraamiseen
      • Hyllypoistot tehdään vain veroilmoituksessa
    • Byrokratia (ajansäästö) vähenee kirjanpidossa (koska hyllypoistot vaikuttavat vain nettovarallisuuteen ja verotettavaan tulokseen)
    • Ajansäästö tarkastajille (tilintarkastajat ja verotarkastajat)
    • Veroilmoitus yksinkertaistuu, mikä myös helpottaa veroilmoitusohjelmistojen ylläpitoa
  • Verotuksellisten ylipoistojen poistamisen edut:
    • Harva kirjanpito-ohjelmisto osaa tehdä verotuksellisia ylipoistoja – ne kirjataan käsin
    • Ajansäästö tarkastajille (tilintarkastajat ja verotarkastajat)
  • Neutraalia:
    • Valtion tulot tulevat eri ajankohtana, mutta kokonaissumma ei muutu
  • Haitat:
    • Ei haittoja
  • Muut huomiot (käytännön kokemuksia):
    • Yritykset, joilla on hyödykekohtainen käyttöomaisuusrekisteri oikeilla arvoilla
      • Kun käyttöomaisuus myydään, mahdollinen voitto tai tappio kirjataan myynnin yhteydessä
    • Yritykset (koskee mikroyrityksiä), joilla ei ole hyödykekohtaista käyttöomaisuusrekisteriä, vaan käyttöomaisuus on esitetty taseessa yhtenä summana
      Nämä yritykset tekevät jäännösarvopoiston taseen arvosta

      • Myynnin yhteydessä käyttöomaisuuden arvoa alennetaan, eikä verotuksellista voittoa tai tappiota synny
        Poikkeus: jos käyttöomaisuuden arvo menee miinukselle myynnissä, tämä määrä kirjataan voitoksi

Päätösehdotus

Päätetään, että yhtiön kirjanpidossa tehdyt suunnitelman mukaiset poistot ovat myös verotuksessa verotuksellisia poistoja.


Aloitteen tekijä/tekijät

Dennis Barman