Uudenmaan RKP:n puheenjohtaja Karin Cederlöf pitää tervetulleena kriittistä keskustelua Länsiradasta sen jälkeen, kun EU ei myöntänyt hankkeelle rahallista tukea. Liikenneministeriö haki 176 miljoonaa euroa Länsirata -hankkeelle, joka tunnettiin aiemmin nimellä tunnin juna. EU:n kerrotaan hylänneen hakemuksen sillä perusteella, että investointi on taloudellisesti kestämätön.
– Suomi velkaantuu edelleen ennätysvauhtia ja maksaa pelkästään korkoja 3 miljardia euroa vuodessa. Meillä ei ole varaa Länsiradan kaltaisiin mammuttihankkeisiin, Cederlöf sanoo.
– Meidän on mietittävä tarkkaan, miten käytämme rajallisia resurssejamme, sillä investointi yhteen asiaan on pois toiselta. Nyt meidän pitäisi priorisoida esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Hankkeella on myös haitallisia vaikutuksia ympäristöön ja ilmastoon. Arvokkaat metsät katoaisivat uuden suurnopeusjunayhteyden myötä, ja laskelmien mukaan hankkeen ilmastopäästöjen takaisinmaksuaika on 140 vuotta.
– Toivon, että hallitus tarkastelee hanketta kriittisesti ja keskustelee sekä taloudellisesta että ekologisesta näkökulmasta siitä, onko sen toteuttaminen todella ajankohtaista, Cederlöf sanoo.
Länsirata on osa hallituksen investointiohjelmaa, ja hallitusohjelman mukaan valtio toteuttaa investoinnin. EU:n rahoituksen puuttuessa sekä omistajakunnat että valtio joutuvat antamaan lisää rahaa hankkeen toteuttamiseen.
– Cederlöfin mukaan kaikkia rautatieinvestointeja olisi peilattava laskelmaan siitä, mitä nykyisten ratojen parantaminen maksaa ja mitkä ovat sen vaikutukset.
– Länsiradan vastustaminen ei tarkoita, että vastustetaan investointeja julkiseen liikenteeseen tai rautateihin. Painopisteen siirtäminen yksityisautoilusta joukkoliikenteeseen on ilmastotavoitteidemme ja liikenteen päästöjen kannalta välttämätöntä. Tuen mielelläni kestäviä investointeja kohtuullisin kustannuksin”, Cederlöf toteaa lopuksi.