Uudenmaan RKP: Länsirata on järjetön hanke – panostetaan sen sijaan Rantarataan!

Perjantaina 31.10. valtio sekä Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi saavuttivat neuvottelutuloksen Länsiradan rakentamisesta Turun ja Helsingin välille. Hanketta on aiemmin kutsuttu ”tunnin junaksi”.

Projektin ensimmäisen vaiheen kustannusarvio, 1,32 miljardia euroa, sisältää merkittäviä epävarmuustekijöitä. Kunnat sitoutuvat tässä vaiheessa rahoittamaan hanketta yhteensä 400 miljoonalla eurolla, ja valtio vastaa samasta summasta. Uudenmaan RKP muistuttaa, että kunnille jää lasku maksettavaksi jos, tai pikemminkin kun, budjetti ylittyy. Väyläviraston mukaan riskit voivat olla kymmenistä miljoonista jopa 150 miljoonaan euroon.

– Jos kunnat hyväksyvät sopimuksen, ne ottavat tietoisen ja suuren riskin, sanoo Uudenmaan RKP:n puheenjohtaja Karin Cederlöf. Sekä julkinen talous että kuntien talous ovat heikossa kunnossa – meillä ei ole varaa miljardihankkeisiin, joista on vain vähäistä tai ei lainkaan hyötyä. Nämä rahat ovat pois muusta tärkeästä, kuten kuntien päiväkodeista ja kouluista.

Taloudellisten riskien lisäksi Cederlöf varoittaa myös vakavista ympäristövaikutuksista, mikäli Länsirata toteutetaan.

– Hanke aiheuttaa suoraa ympäristön tuhoa. Rakentaminen merkitsisi ainutlaatuisten luontoalueiden tuhoutumista ja uhanalaisten lajien kärsimistä, Cederlöf sanoo. Lisäksi projekti aiheuttaa suuria ilmastopäästöjä, ja sen takaisinmaksuaika voi olla jopa 140 vuotta.

Uudenmaan RKP korostaa, että investoinnit tulisi suunnata olemassa olevaan infrastruktuuriin – sekä taloudellisista että ympäristöllisistä syistä.

– On sekä viisaampaa että huomattavasti edullisempaa ylläpitää ja kehittää nykyistä Rantarataa kuin aloittaa riskialtis Länsirata-hanke. Rantarata on lisäksi elintärkeä Länsi-Uudellemaalle, Cederlöf toteaa lopuksi.

Kaksikielisyys on Suomen supervoima

Tänään 6. marraskuuta vietetään Ruotsalaisuuden päivää. Päivä on muistutus siitä, että maamme kaksikielisyys on osa Suomen identiteettiä ja vahvuus, josta voimme olla ylpeitä.

Lue edellinen artikkeli