Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz on tyytyväinen hallituksen neuvottelutulokseen talousarvioesityksestä vuodelle 2024.
Esityksessä keskitytään Suomen julkisen talouden vahvistamiseen ja velkaantumiseen hillitsemiseen. Esitys sisältää panostuksia, jotka vahvistavat Suomen kilpailukykyä.
Adlercreutz painottaa, että talousarvioehdotuksen menopuoli on hyvin maltillinen.
– Vaikka olemme joutuneet sopeuttamaan taloutta monin eri tavoin, alijäämä on kuitenkin todella suuri. Näin ei pitäisi olla. Tulevien vuosien toimet tulevat pienentämään alijäämää niin kauan kuin huolehdimme talouskasvun edellytyksistä sekä työllisyysasteen pitämisestä korkealla. Siksi hallituksen toimia tarvitaan, Adlercreutz sanoo.
Adlercreutz on erityisen tyytyväinen panostuksiin tutkimukseen ja kehitykseen, vihreän siirtymän edistämiseen sekä tarpeellisiin infrahankkeisiin.
– Suomen kilpailukyky rakentuu sen varaan, että tutkimukseen, kehityksen ja innovaatioihin panostetaan. Hallituksen ehdotuksen mukaan rahoitus tutkimukselle ja kehitykselle olisi vuonna 2024 noin 280 miljoonaa euroa suurempi kuin tänä vuonna. Hallitus on myös päättänyt ohjata REPowerEU-rahoitusta mm. vihreän siirtymän edistämiseen. Tärkeinä kokonaisuuksina haluan painottaa myös panostuksia lataus- ja tankkausinfrastruktuuriin sekä METSO-, HELMI- ja NOUSU-ohjelmien rahoitukseen, Adlercreutz sanoo.
Hallitusneuvotteluissa sovittiin neljän miljardin euron investointiohjelmasta kasvun vauhdittamiseksi. Adlercreutzin mukaan nämä panostukset lähtevät nyt liikkeelle monen tarpeellisen infrahankkeen myötä. Hallitus on tehnyt päätöksiä sekä rahoituksesta että myös tiettyjen hankkeiden kiirehtimisestä.
– Olen erityisen iloinen siitä, että Rantaradan kehittämissuunnitelma välillä Kauklahti–Karjaa kuuluu kiireellisesti edistettäviin hankkeisiin. Päätös rahoituksesta tullaan tekemään vuonna 2024. On hyvin tärkeää, että Rantaradan kehittämistä edistetään. Sillä on keskeinen rooli koko Länsi-Uudellamaalla, Adlercreutz sanoo.
Adlercreutz nostaa lisäksi esiin ehdotuksen valtuuden myöntämisestä Koverharin meriväylän syventämiselle vuoden 2023 toisen lisätalousarvion puitteissa, sekä Loviisan meriväylän syventämisen, joka myös kuuluu kiireellisesti edistettäviin hankkeisiin. Sen osalta rahoituspäätös tehdään vuonna 2025.