Aloite 30 – Vahvistetaan sosionomien asemaa varhaiskasvatuksessa

Puoluekokouksen päätös

Puoluekokouksen päätös

RKP toimii sen hyväksi

  • että selvennetään ja vahvistetaan sosionomien roolia ja tehtäviä varhaiskasvatuksessa.
  • että tehdään nopea lakimuutos niin että ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet sosionomit tulee katsoa päteviksi varhaiskasvatuksen esimiehen ja päiväkodin johtajan tehtävään.
  • että varhaiskasvatuksen moniammatilliset tiimit toteutuvat käytännössä kuntatasolla.
  • että RKP:n on varmistettava, että hallituksen lisärahoitus varhaiskasvatuksen koulutukseen ei rajoitu varhaiskasvatuksen opettajiin (yliopisto), vaan sisältää myös varhaiskasvatuksen sosionomit (ammattikorkeakoulu).

Aloitteen käsittely

Puoluevaltuuston vastaus

Varhaiskasvatus on tärkeä osa lapsen kasvua ja antaa lapselle tarvittavat työkalut jatkuvaan oppimispolkuun. Kaikilla lapsilla tulee olla oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, mikä voidaan taata riittävällä ja osaavalla henkilökunnalla.

Varhaiskasvatuslain (540/2018) tavoitteena on parantaa varhaiskasvatuksen laatua nostamalla henkilöstön koulutustasoa ja selkeyttämällä työntekijöiden tehtävänimikkeitä. Lain tarkoituksena on myös selkeyttää eri osaamistaustaisten henkilöiden tehtäviä ja samalla varmistaa moniammatillinen yhteistyö niin, että päiväkodissa toimii eri koulutustaustaisista ammattilaisista.

Sosionomin uusi rooli varhaiskasvatuksessa on ollut ongelmallinen, koska siitä puuttuu edelleen määritelty tehtävänkuvaus. Lain mukaan sosionomin roolista tiedetään vain se, että sosionomin kelpoisuus varhaiskasvatuksessa edellyttää vähintään terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattikorkeakoulututkintoa.

Siksi RKP työskentelee hallituksessa, jotta ”hallitus selkiyttää sosionomien roolia varhaiskasvatuksessa ja lisää varhaiskasvatuksen sosionomien koulutusta. Varhaiskasvatuksen johtajan tehtävässä toimiminen mahdollistetaan myös varhaiskasvatuksen sosionomi YAMK-tutkinnolla huolehtien riittävästä pedagogisesta ja didaktisesta osaamisesta”.

Päätösehdotus

RKP toimii sen hyväksi

  • että selvennetään ja vahvistetaan sosionomien roolia ja tehtäviä varhaiskasvatuksessa.
  • että tehdään nopea lakimuutos niin että ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet sosionomit tulee katsoa päteviksi varhaiskasvatuksen esimiehen ja päiväkodin johtajan tehtävään.
  • että varhaiskasvatuksen moniammatilliset tiimit toteutuvat käytännössä kuntatasolla.

Aloite 30 – Vahvistetaan sosionomien asemaa varhaiskasvatuksessa

Hallitusohjelmassa todetaan seuraavasti: ”Hallitus selkiyttää sosionomien roolia varhaiskasvatuksessa ja lisää varhaiskasvatuksen sosionomien koulutusta. Varhaiskasvatuksen johtajan tehtävässä toimiminen mahdollistetaan myös varhaiskasvatuksen sosionomi YAMK-tutkinnolla huolehtien riittävästä pedagogisesta ja didaktisesta osaamisesta.” Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajien aloitus­paikkoja lisätään yliopistoissa niin, että joka vuosi on koulutettava vähintään 1 400 uutta varhaiskasvatuksen opettajaa.

Aiemmin varhaiskasvatuksen opettajien pätevyysvaatimuksena on ollut varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkinto tai vaihtoehtoisesti varhaiskasvatuksen sosionomitutkinto. Vuonna 2018 voimaan tulleen lain (Varhaiskasvatuslaki 540/2018) mukaan vuodesta 2030 alkaen vähintään kahdella kolmasosalla kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä työskentelevästä päiväkodin henkilökunnasta tulee olla opettajan tai sosionomin pätevyys varhaiskasvatuksessa, ja vähintään puolella heistä tulee olla varhaiskasvatuksen opettajan pätevyys. Näin ollen sosionomien oikeuksia on kavennettu. Toki alalle on tullut uusi tutkintonimike ”varhaiskasvatuksen sosionomi” ja lain mukaan työpaikalla voi olla sosionomeja, mutta se ei kuitenkaan ole pakollista. Siksi sosionomien asema on jäänyt jokseenkin epäselväksi, mikä on johtanut siihen, että varhaiskasvatuksen sosionomin koulutukseen hakevien määrä on laskenut selvästi.

Tässä yhteydessä on huomioitava, että vaikka kunnilla on oikeus laatia pätevyysvaatimukset niin, että sosionomit voivat toimia varhaiskasvatuksen johtajana kunnassa, laki edellyttää edelleen, että päiväkodin johtajana on oltava henkilö, jolla on vähintään kasvatustieteen maisterin tutkinto (Varhaiskasvatuslaki 31 §). Lisäksi käynnissä on kokeilu esiopetuksesta 5-vuotiaille, ja jos tätä toimintaa laajennetaan, sosionomien työmahdollisuudet rajoittuvat entisestään, koska he eivät täytä nykyisiä esiopetuksen kelpoisuusvaatimuksia.

On hyvä, että varhaiskasvatusta nostetaan esille, mutta haluamme huomauttaa, että olemassa oleviin tarpeisiin ei pystytä vastaamaan pelkästään kouluttamalla lisää varhaiskasvatuksen opettajia. Ajatus siitä, että tarpeisiin kirjataan mukaan moniammatillinen tiimi, jossa on mukana myös sosionomeja, on siis hyvä, mutta se on johtanut tarpeettomaan hämmennykseen, joka kaipaa nyt selvennystä. Jotta meillä olisi jatkossakin riittävästi työvoimaa, on tärkeää, että meillä on lainsäädäntö ja toimintaympäristö, joka tunnustaa myös sosionomien roolin ja osaamisen.

Päätösehdotus

Ehdotamme

  • että RKP:n tulee sekä valtakunnallisella että kunnallisella tasolla selkiyttää ja vahvistaa sosionomien roolia ja tehtäviä varhaiskasvatuksessa.
  • että RKP:n tulee toimia sen hyväksi. että saataisiin mahdollisimman nopeasti aikaan tarvittava lainsäädäntömuutos, jotta laissa todetaan, että korkeakoulututkinnon suorittaneet sosionomit tulee katsoa päteviksi varhaiskasvatuksen esimiehen ja päiväkodin johtajan tehtävään.
  • RKP:n tulee toimia sen hyväksi, että vuoden 2018 lakimuutoksen mahdollistamat moniammatilliset tiimit toteutuvat käytännössä myös kuntatasolla.
  • että RKP:n on varmistettava, että hallituksen lisärahoitus varhaiskasvatuksen koulutukseen ei rajoitu varhaiskasvatuksen opettajiin (yliopisto), vaan sisältää myös varhaiskasvatuksen sosionomit (ammattikorkeakoulu).

Aloitteen tekijä/tekijät

RKP Kokkola

Jennie Elfving, viceordförande

Marlen Timonen, ordförande