Försämringen av tågförbindelserna i Österbotten är ett dråpslag mot statens strategi, som hittills har gått ut på att vara en seriös och miljövänlig konkurrent till flyget.
– Staten satsar närmare en miljard på att rusta upp tågbanan från Seinäjoki till
Uleåborg. På det sättet vill man försnabba tågturerna och vara en miljövänlig samt seriös
konkurrent till flyget. Beslutet om att dra in tågturer till Bennäs och Karleby drar
fullständigt mattan undan den strategin. En förbättring av banan borde ge oss bättre
förbindelser, inte sämre, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anna-Maja Henriksson.
– Lite långsiktighet kunde man faktiskt kräva av staten. Det är inte hållbart att först
investera i en förbättrad bana och sen genast dra in tågturer på banan. I Jakobstads och
Karlebyregionen finns sammanlagt 100 000 invånare och en livlig exportindustri, som
behöver snabba och pålitliga förbindelser till och från Helsingfors och ut i världen.
Eller hur har staten tänkt att regionens företag skall sälja sina produkter, undrar
riksdagsledamot Mats Nylund.
Kommunikationsministeriet meddelade idag att man drar in en daglig tur söderut från
Bennäs och Karleby och en daglig tur norrut från Helsingfors med stopp i Bennäs och
Karleby.