Hallitus päätti aikaisemmin viikolla vuoden 2020 budjetin suuntaviivoista. Ensi vuoden budjetissa päätettiin kauan odotetusta Hanko- Hyvinkää-radan sähköistyksen aloittamisesta. Hanko-Hyvinkää- radan sähköistäminen on tärkeä investointi joka tukee erityisesti Hangon sataman kehitystä mikä on positiivista koko Länsi-Uudenmaan kannalta.
– Kun Hanko-Hyvinkää-rataa sähköistetään olisi tärkeää, että valtio selvittää mahdollisuutta kehittää henkilöliikennettä Hangon ja Helsingin välillä. Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen mahdollistaisi tämän käytännössä, kun kiskobussit Hangon ja Karjaan välillä joudutaan vaihtamaan, RKP:n varapuheenjohtaja Henrik Wickström sanoo.
Junayhteys Hangon ja Helsingin välillä mahdollistaisi täysin uutta liikennettä rannikkoradalla. Uusi paikallisyhteys voisi avata asemia, jotka tällä hetkellä ovat liikenteen ulkopuolella, esimerkiksi Inkoon juna-asema
– Rannikkorataa käytetään tällä hetkellä paljon. Tiedämme että alueella suositaan junaliikennettä. Siksi Liikenne- ja viestintäministeriön pitäisi ottaa kantaa rannikkoradan tulevaisuuden suunnitelmista.
– Hanko- Hyvinkää-radan sähköistäminen on iso asia alueelle ja se tulee vahvistaman elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä koko Länsi-Uudellamaalla. Liikenne- ja viestintäministeriön kannattaisi nyt selvittää miten sähköistys voitaisiin käyttää henkilöliikenteessä hyväksi. Tämä olisi hyvä asia kaikille- myös ilmastolle, Wickström sanoo.