Mihin me tarvitsemme uuden radan, jos junilla ei ole aikaa pysähtyä asemilla?
− Luodaksemme lisää työpaikkoja meidän on parannettava yritysten toimintaedellytyksiä. Vientiteollisuudellemme toimiva infrastruktuuri, teiden, rautateiden, satamien ja lentokenttien muodossa on kaiken A ja O. Siksi hallituksen on huomioitava missä päin maatamme on vientiorientoituneita seutuja, jotka voivat tukea maamme talouden kasvua, sanoo Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson.
Uusimaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Ahvenanmaa ovat ne alueet, joissa on eniten vientiä suhteessa BKT:n per asukas.
− Eduskunta on määrätietoisesti panostanut satoja miljoonia Helsingin ja Oulun väliseen raideyhteyteen, jotta matkustusajat lyhenisivät. On lähinnä ironista, että VR nyt ilmoittaa monen junavuoron lakkauttamisesta. Mihin me tarvitsemme uutta hienoa rataa, jos siinä ei kulje tarpeeksi junia tai, jos junilla ei ole aikaa pysähtyä asemilla? Tässä tarvitaan uudenlaista ajattelutapaa ja päätösten uudelleenarviointia. Muuten voidaan kyllä sanoa, että hyvät uudistamissuunnitelmat ovat luisuneet raiteilta loppusuoralla, toteaa Henriksson.
Henriksson peräänkuulutti myös, että valtatie 8:n tulisi nyt olla vuorossa, kun tieverkostoa parannetaan. Henriksson totesi myös, että Vaasan ja Kokkola-Pietarsaaren lentokentät sekä Kokkolan että Pietarsaaren satamat ovat erittäin tärkeitä viennille.
Kansanedustaja Anna-Maja Henriksson puhui vuoden 2016 talousarvioesityksen lähetekeskustelussa eduskunnassa.