Kansanedustaja Anders Norrback on jättänyt kirjallisen kysymyksen käteispalvelujen saatavuudesta.
– Suurimmalle osalle uudet sähköiset maksuvälineet, kuten kortit ja mobiilisovellukset, ovat helppoja ja turvallisia käyttää. Emme kuitenkaan saa unohtaa niitä henkilöitä, joille sähköinen asiointi on hankalaa tai jotka eivät hallitse uusia maksutapoja heidän ikänsä, fyysisten toimintaedellytysten tai taloudellisen tilanteensa takia. Yhteiskunnan tulisi turvata käteisen saatavuus asettamalla käteispalvelujen saatavuuden minimitaso, Norrback sanoo.
Monissa maissa käydään keskustelua pankkien velvollisuuksista tarjota käteispalveluja asiakkailleen. Esimerkiksi Ruotsissa pankeilla on tämän vuoden alusta lakisääteinen velvollisuus riittävällä laajuudella tarjota käteisnosto- ja talletuspalveluja koko maassa.
– Myös Suomen tulisi selventää mitä velvollisuuksia pankeilla on tarjota käteispalveluja asiakkailleen. Käteisen rahan etuina ovat, että järjestelmähäiriöt tai sähkökatkot eivät estä sen käyttöä. Sähköisten maksujen häiriötilanteissa käteinen raha on käytännössä ainoa toimiva maksutapa.
Kirjallisessa kysymyksessään Norrback haluaa tietää mitä hallitus aikoo tehdä käteispalvelujen saatavuuden turvaamiseksi koko maassa, sekä mikä rooli käteisellä on hallituksen varautumisessa maksamisen häiriötilanteisiin.