Perustelut sille, ettei paikallisjunien tulisi pysähtyä Mankin ja Luoman asemilla ontuvat pahasti, sanoo kansanedustaja Anders Adlercreutz.
Rantarata on taas otsikoissa. Pääkaupunkiseudun pisin rataosuus ilman asemaa luotiin marraskuussa 2015, kun HSL:n hallitus teki sulkemispäätöksen Mankin ja Luoman asemista. Maaliskuusta 2016 paikallisjunat ovat junat ovat ajaneet molempien asemien ohi.
Sulkemista oli tarkoitus pohtia uudestaan, kun uudet Flirt-junat otettiin käyttöön, mutta toisin kävi: nyt sekä VR että Liikennevirasto eivät suosita paikallisjunien pysähtymistä Mankissa ja Luomassa. Kansanedustaja ja Kirkkonummen kunnanvaltuuston puheenjohtaja Anders Adlercreutzin mukaan perustelut eivät ole kestäviä.
− Perustelut sille, ettei paikallisjunien tulisi pysähtyä Mankin ja Luoman asemilla ontuvat pahasti. Pääasialliseksi syyksi kerrotaan se, että Y-junan aikataulu aiheuttaa ongelmia eikä mahdollista ylimääräisiä pysähdyksiä. Molemmat pysäkit olivat kuitenkin käytössä aiemmin kun ”vanha” Y-juna edelleen kulki, ja tuolloin kaikki junat ja pysähdykset mahtuivat hyvin aikatauluihin. Sen sijaan, että pääkaupunkiseudun liikenneverkostoa kehitettäisiin, sen osia heikennetään. Kehitys menee täysin väärään suuntaan, Adlercreutz sanoo.
Rantarata Helsingin ja Turun väillä on yksi tärkeimpiä Etelä-Suomen infrastruktuurin osia ja perusparannuksella sen kapasiteetti voisi kasvaa. Tämä myös ratkaisisi paikallisliikenteen ongelmat. Hallitus on kuitenkin päättänyt priorisoida toisin: eilen hallitus päätti 139 miljoonan euron rahoituksesta Kirri-Tikkakosken moottoritiehanketta varten.
− Miljoonapanostus moottoritiehen on varmasti tarpeellinen, mutta osoittaa samalla hallituksen poliittisen tahdon. Meillä on kasvava pääkaupunkiseutu ja työmatkaliikenteen sujuvoittamiselle on suuri kysyntä koko seudulla. Nyt ihmiset joutuvat valitsemaan auton junan sijaan, mikä ei ole ympäristön tai talouden kannalta kestävää. Asiaa tulisi tarkastella uudelleen, jotta voisimme mahdollistaa oikeasti elinvoimaisen seudun. Kehotan hallitusta näkemään pääkaupunkiseudun todellisuuden: rantarata tarvitsee toisen kiskoparin.