Valtiovarainministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö selvittivät suurten rautatieliikennehankkeiden rahoitusmahdollisuuksia ja niiden ilmastovaikutuksia. Tutkimuksen mukaan rautatieliikennehankkeiden toteuttaminen edellyttää julkiselta sektorilta merkittäviä taloudellisia investointeja. Samalla uusien rautatiehankkeiden rakentaminen aiheuttaisi kuormitusta ympäristölle.
– Ministeriöiden laatima raportti osoittaa, että uusiin rautatiehankkeisiin liittyy useita kysymysmerkkejä. Hankkeista saatava hyöty on kustannuksia pienempi. Olen yllättynyt siitä, että valtio ei nyt nopeuta nykyisen Helsinki-Turku -radan eli rantaradan tarveselvitystä, sanoo RKP:n varapuheenjohtaja Henrik Wickström.
Wickström huomauttaa, että on tärkeää ottaa huomioon myös nykyisen infrastruktuurin kehittämistarpeet. Mietinnössä ei oteta tähän suoraan kantaa.
-Uskon rantarataan. Espoon kaupunkiradan kehittämisellä ja muutamalla junien kohtaamispaikoilla saisimme nopeammat junamatkat Helsingin ja Turun välille, parempaa seutuliikennettä Länsi-Uudellemaalle ja uuden lähijunayhteyden Hangon ja Helsingin välille. Lisäksi pystyisimme lisäämään junavuoroja muun muassa Kirkkonummella, Siuntiossa, Karjaalla ja Tammisaaressa. Myös Inkoon asemaa voitaisiin avata liikenteelle. Voisimme myös tutkia, miten Lohja voisi hyötyä myös rantaradan kehittämisestä, Wickström toteaa.
Wickström toteaa, että hänellä on tapaaminen liikenneministeri Timo Harakan kanssa Inkoon ja Länsi-Uudenmaan infrastruktuurin kehittämistarpeista liittyen Blastr Green Steelin Inkoon investointiuutiseen. Kokouksessa keskustellaan myös rantaradan kehittämisestä.