Tänään, maanantaina, Euroopan parlamentti, neuvosto ja komissio pitävät neljännet kolmikantaneuvottelut yksityisautoilun hiilidioksidipäästöihin liittyen. Europarlamentaarikko Nils Torvalds (RKP/ALDE) toimii yhtenä pääneuvottelijana.
Kolme ensimmäistä yritystä sopimukseen pääsemiseen on keskeytetty neuvoston toimesta. Neuvostoa johtaa Itävalta ja he ovat olleet haluttomia kompromissiin.
– Itävalta on epäonnistunut täydellisesti tehtävässään koordinoida jäsenmaiden mielipiteitä tässä kysymyksessä. Vaikuttaa siltä että he vain seuraavat käskyjä Berliinistä, Torvalds sanoo. Moni jäsenmaa, Suomi mukaan lukien, vaatii ympäristöystävällisempää linjausta, mutta tämä ei näy ollenkaan itävaltalaisten toiminnassa neuvotteluiden aikana.
Kyse on siis viimeisestä vaiheesta lainsäädäntöprosessista jossa päätetään yhteisistä standardeista henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöistä. Euroopan parlamentti äänesti lokakuussa kunnianhimoisen linjauksen puolesta jonka mukaan keskimääräinen hiilidioksidipäästö uusille henkilöautoille vähenisi 20% vuoteen 2025 mennessä ja 40% vuoteen 2030 mennessä. Asetus on osa EU:n toimintasuunnitelmaa päästöjen vähentämiseen ja ilmastotavoitteiden, johon EU on sitoutunut, saavuttamiseen.
– Olen erittäin huolissani siitä miten nämä neuvottelut tulevat päättymään, Torvalds sanoo. On suuri riski että kaikki työ on tehty turhaan jos Itävalta ei kohta ala näyttää vähän joustavuutta ja yhteistyöhalua. Tämä lainsäädäntöpaketti on uskomattoman tärkeä jotta meillä ylipäänsä olisi mahdollista pysäyttää ilmaston lämpenemistä ennenkuin on liian myöhäistä.
Sen lisäksi, kuinka paljon päästöjä pitäisi vähentää, Euroopan parlamentti on myös vaatinut valvontamekanismia, jotta valmistajat eivät pystyisi manipuloimaan päästöjen määrää mittaavissa testeissä.
– Näiden kysymysten ja huolenaiheiden kanssa menemme uusiin neuvotteluihin maanantaina, kommentoi Torvalds. Toivon todellakin, että Itävalta on tullut järkiinsä ja kuullut muita jäsenvaltioita. Saksalaisella autoteollisuudella on tällä hetkellä liian paljon valtaa tällaisessä tärkeässä tulevaisuuden kysymyksessä.