Puoluekokouksen päätös
RKP työskentelee sen puolesta,
- että peruskoulun uskonnon- ja katsomusopetus yhdistetään pitkällä aikavälillä uudeksi oppiaineeksi
- että mahdollisuus osallistua uskonnon- tai katsomusopetukseen ei ole sidottu uskonnollisen yhteisön jäsenyyteen
- että osa opetuksesta voitaisiin järjestää yhteisesti kaikille oppilaille
- että yhdenvertaisuus uuden oppiaineen suunnittelussa toteutuu ottamalla huomioon vähemmistöjen tarpeet ja erityispiirteet.
Aloitteen käsittely
Puoluevaltuuston vastaus
Aloitteen tekijä nostaa esiin tärkeän keskustelun siitä, miten peruskoulun uskonnon- ja katsomusopetusta voitaisiin kehittää niin, että se paremmin kuvastaa monimuotoista ja osallistavaa yhteiskuntaa. Tämä on kysymys, joka nousee esiin säännöllisesti – viimeksi puoluekokouksessa vuonna 2023. On tärkeää lisätä ymmärrystä uskonnon merkityksestä niin historiallisesta kuin kulttuurisesta näkökulmasta, mutta myös siitä, miten suuri rooli uskonnolla on edelleen monilla alueilla maailmassa. Jaamme näkemyksen siitä, että oppilailla tulee olla laaja-alainen ymmärrys eri uskonnoista, katsomuksista ja ajattelutavoista, ja että koulun tehtävänä on edistää ymmärrystä, suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyttä eritaustaisten oppilaiden välillä.
Samalla on tärkeää varmistaa, etteivät yksittäiset vähemmistöt koe joutuvansa silmätikuksi – tätä voi tapahtua sekä silloin, kun heidät erotetaan muusta ryhmästä, että silloin, kun heistä yksin tulee uskontonsa tai kulttuuritaustansa edustajia yhteisessä ryhmässä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä esitteli raporttinsa keväällä 2025. Ryhmällä oli laaja edustus sekä kansankirkoista että muista uskonnollisista yhteisöistä ja toimijoista. Yksi työryhmän suosituksista oli, että oppilaan oikeutta valita oppiaine ei tule rajoittaa hänen uskonnollisen taustansa perusteella. Kysymyksessä siitä, tulisiko uskonto ja elämänkatsomustieto korvata yhteisellä uudella oppiaineella, työryhmä ei kuitenkaan ollut yksimielinen. Oikeutta saada opetusta omassa uskonnossa pidettiin monen tahon mielestä tärkeänä. Asiaan liittyy monia näkökohtia, ja jos uusi oppiaine luodaan, opetussuunnitelma ja oppimateriaalit on laadittava kunnioittavasti eri vakaumuksia kohtaan.
Ruotsalainen kansanpuolue käsitteli asiaa puoluekokouksessa 2023 (Aloite 44 – Mallia muualta Pohjolasta, uudistetaan uskonnonopetus), ja puoluekokous päätti seuraavaa:
RKP työskentelee sen puolesta,
että mahdollisuus osallistua uskonnon- tai katsomusopetukseen ei ole sidottu uskonnollisen yhteisön jäsenyyteen
että osa opetuksesta voitaisiin järjestää yhteisesti kaikille oppilailla
Puoluekokouksen päätöksiä ei ole vielä toteutettu, ja niitä voidaan pitää hyvänä ensimmäisenä askeleena oppiaineen uudistamisessa. Nykyinen järjestelmä ei takaa riittävää laatua, koska pätevien opettajien saatavuus ei vastaa tarpeita. Työtä tulee jatkaa vuoropuhelussa, jossa kaikkien osapuolten äänet tulevat kuulluiksi.
Päätösehdotus
RKP työskentelee sen puolesta,
- että peruskoulun uskonnon- ja katsomusopetus yhdistetään pitkällä aikavälillä uudeksi oppiaineeksi
- että mahdollisuus osallistua uskonnon- tai katsomusopetukseen ei ole sidottu uskonnollisen yhteisön jäsenyyteen
- että osa opetuksesta voitaisiin järjestää yhteisesti kaikille oppilaille
- että yhdenvertaisuus uuden oppiaineen suunnittelussa toteutuu ottamalla huomioon vähemmistöjen tarpeet ja erityispiirteet.
Aloite 4 – Yhteinen uskonnonopetus peruskoulussa
Nykyajan koulussa oppilaat jaetaan edelleen uskonnon ja katsomuksen mukaan eri opetusryhmiin, mikä rajoittaa vuoropuhelua ja ymmärrystä eri uskomusten välillä. Katson, että tämä järjestelmä on vanhentunut ja vastoin koulun tavoitetta osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Nykyaikaisessa ja tasa-arvoisessa koulussa kaikkien oppilaiden tulisi saada yhteistä katsomusainetta, jossa opitaan yhdessä eri uskonnoista, eettisistä kysymyksistä ja ihmisoikeuksista.
Suomen uskonnon- ja katsomusopetus on jäänne ajalta, jolloin yhteiskunta oli homogeenisempi. Nykyään elämme moniuskontoisessa ja maallistuneessa todellisuudessa, jossa koululla on tärkeä tehtävä edistää kulttuurien välistä ymmärrystä ja kunnioitusta. Yhteinen katsomusaineen opetus antaisi kaikille oppilaille yhdenvertaiset tiedot ja mahdollisuuden pohtia yhdessä uskonnon ja katsomusten roolia yhteiskunnassa.
Kokemukset kouluista, joissa on kokeiltu yhteistä katsomusopetusta, kuten Turun Cygnaeus-koulussa, osoittavat, että tämä on paitsi mahdollista myös pedagogisesti onnistunutta. Oppilaat ovat saaneet laajemman ymmärryksen eri uskomuksista ja vahvemman yhteenkuuluvuuden luokassa. Samalla uudistus on tuonut tehokkaamman resurssien käytön, koska koulujen ei tarvitse enää järjestää erillisiä ryhmiä ja rinnakkaisopetusta oppilaiden uskonnollisen taustan mukaan.
Katson, että yhteisellä uskonnonopetuksella olisi useita etuja:
- Lisääntynyt ymmärrys ja yhteenkuuluvuus – oppilaat oppivat yhdessä eri katsomuksista, mikä vähentää ennakkoluuloja ja lisää suvaitsevaisuutta yhteiskunnassa
- Tasa-arvoinen koulutus – kaikki oppilaat saavat samat perustiedot uskonnosta ja etiikasta taustasta riippumatta
- Tehokkaampi resurssien käyttö – koulut säästyvät erillisten ryhmien järjestämiseltä, mikä vapauttaa resursseja muuhun opetukseen
- Demokraattinen kasvatus – yhteinen opetus vahvistaa koulun roolia kasvattaa aktiivisia ja tiedostavia kansalaisia
- Sopeutuminen nykytodellisuuteen – koulun tulee heijastaa tämän päivän yhteiskuntaa ja antaa oppilaille välineet ymmärtää erilaisia näkemyksiä ja katsomuksia
Tämän toteutuminen vaatii muutosta lainsäädäntöön, joka tällä hetkellä ohjaa katsomusaineiden jakamisen uskonnollisen taustan mukaan. Katson, että on aika uudistaa uskonnonopetusta niin, että se vastaa nykyaikaista ja monimuotoista yhteiskuntaamme.
Päätösehdotus
Ehdotan edellä esitetyn perusteella:
- että RKP toimii sen puolesta, että uskonnon- ja katsomusopetus peruskoulussa olisi yhteistä kaikille oppilaille,
- että RKP vaikuttaa lainsäädännön muuttamiseen siten, että opetuksen jakaminen uskonnollisen taustan mukaan poistetaan,
- että RKP painottaa katsomusaineiden opetuksen inklusiivisuutta, tietoperustaisuutta ja eri katsomusten välisen ymmärryksen edistämistä.
Aloitteen tekijä/tekijät
Nicke Wulff
SFP i Åbo, Turun RKP