Saaristoliikenne on Suomessa maksutonta, lukuun ottamatta yksityislossit. Näitä on Suomessa 21 ja niiden kustannukset sekä hallinnollinen taakka ovat merkittäviä. Kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Sandra Bergqvist (RKP) on yhdessä kansanedustaja Ari Torniaisen (Kesk.) kanssa jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa vaaditaan helpompaa toimintaympäristöä yksityistielosseille.
– Yksityistien ylläpitäminen on yksi asia, lossin ylläpitäminen toinen. Lossia ylläpidettävän tiekunnan kustannukset voivat yksittäiselle perheelle olla jopa 10 000 euro vuodessa, Bergqvist sanoo.
Yksityishenkilöt ovat henkilökohtaisesti vastuussa yksityistielosseista. Ei vain taloudellisesti vaan myös juridisesti, teknisesti ja henkilöstön työnantajana. Yksittäisten tiekuntien tulee tuntea ja osata tulkita voimassa olevaa lainsäädäntöä, ja ne neuvottelevat myös kalustosta ja lossin katsastuksesta ja huollosta.
– Yksityishenkilöille, joilla ei ole virallista osaamista näissä monimutkaisissa kysymyksissä, tämä on raskas hallinnollinen taakka, joka aiheuttaa myös merkittäviä kustannuksia. Monet lossit ovat myös vanhoja ja ne pitäisi uusia. Tiukempien ilmastotavoitteiden ja uuden teknologian myötä investointipaineet ovat kasvaneet entisestään viime vuosina, Bergqvist sanoo.
Yksityisten tiekuntien helpottamiseksi kansanedustajat peräänkuuluttavat kustannuskattoa, jotta kustannukset pysyisivät kohtuullisella tasolla, sekä parempaa viranomaisneuvontaa.
– Vastaavaan ministeriöön tai ELY-keskukseen tarvitaan virkamies, joka voi tukea näitä tiekuntia. Tällä hetkellä keskitettyä neuvontaa ei ole saatavilla, ja näissä monimutkaisissa kysymyksissä voi olla vaikea tietää, mihin kääntyä, Bergqvist sanoo.