Europarlamentti lähetti tänään 27.3.2019 istunnossaan takaisin liikennevaliokunnan käsiteltäväksi niin kutsutun liikkuvuuspaketin. Tämä tarkoittaa sitä, että suomalaiset kuljetusyritykset joutuvat edelleen odottamaan tärkeää päivitystä joka takaisi sen, että myös ulkomaalaisten yritysten lähetettyjä työntekijöitä koskisi suomalaiset säännöt liittyen kuljettajien lepoaikoihin sekä palkkoihin.
Europarlamentaarikko Nils Torvalds on turhautunut:
– On tärkeää, että kaikki samassa jäsenmaassa toimivat kuljetusyritykset seuraavat yhtenäisiä pelisääntöjä, Torvalds huomauttaa. Käytännössä lakiehdotus takaisi sen, että kaikkien niiden yrityksien kenen kuljettajat ajavat Suomessa tulisi sitoutua Suomen työmarkkinoiden lainsäädäntöön, riippumatta yrityksen rekisteröintimaasta.
– Meidän pitää saada loppu vääristyneelle kilpailutilanteelle jossa ulkomaalaiset kuljetusyritykset antavat kuljettajiensa ajaa rahtia melkeinpä vuorokauden ympäri ilman lepoa, kun taas suomalaisia kuljettajia sitoo lakiin merkityt lepoajat. Tämä on myös pidentänyt kuljetuksien toimitusaikaa ja näin ollen nostattanut myös niiden hintaa. Ulkomaalaisilla kuljetusyrityksillä taas on huomattavasti alhaisempi hintataso, koska kuljetus saadaan nopeammin perille ja kuljettajat ajavat lähes nälkäpalkalla verrattuna suomalaisiin kuljettajiin, Torvalds sanoo.
Uudet säännöt vaativat muun muassa sen, että ulkomaalaisille kuljettajille tulee maksaa saman suuruista palkkaa kuin suomalaisille kuljettajille, ja että ajopiirtureiden seurannassa voidaan tarkistaa, että kuljettaja on pitänyt lainmukaiset ajotauot ja että hän ei käytä ajoneuvoansa pitkäaikaisena asuntona.
– Tämä on yksi niistä kysymyksistä joihin pitäisi löytyä vastaus Euroopan tasolla ja olen todella turhautunut siihen, että ehdotus lähetettiin takaisin valiokunnan käsittelyyn. Meidän pitäisi saada tämä paketti tuotua maaliin vielä tämän toimikauden aikana. Kuljettajien eriävä asema työlainsäädännössä ja sen luoma vääristynyt kilpailutilanne ovat nousseet useamman kerran esille keskusteltaessa kuljetusalan henkilöiden kanssa, jotka näkevät nykyisen tilanteen erityisen ongelmallisena ja epäoikeudenmukaisena. Paketti pienentäisi myös kuljetussektorin ympäristövaikutusta, koska ehdotuksen toteutuessa rahditta kulkevien rekkojen määrä pienenesi meidän maanteillä, Torvalds sanoo.