Motion 21 – Enhetliga regler för utomhusreklam vid val

Beslut

Motionen föranleder inga åtgärder.

Behandling

Partifullmäktiges svar

Motionärens redogörelse om gällande läge med valaffischeringen är klargörande och överensstämmande med verkligheten.Kommunerna är inte skyldiga enligt lag att tillhandahålla ställningar för valaffischer, men förfarandet bygger på etablerad praxis och kan variera från kommun till kommun.

Detta har aktualiserats i de senaste valen då det framkommit att några kommuner inte mera ställt ut ställningar till partiernas och valmansföreningarnas användning. Det finns en överhängande risk att detta fenomen kommer att bli mer utbrett. Den främsta orsaken till detta är sannolikt kommunernas allt stramare ekonomiska situation och behovet av att hitta besparingar.

Den parlamentariska arbetsgruppen för att utveckla vissa praxis vid val och röstning, där partiernas partisekreterare är medlemmar, har diskuterat denna fråga och övervägt möjligheten att via lag förplikta kommunerna att tillhandahålla affischställningar.

Arbetsgruppen har poängterat att den möjlighet som kommunerna erbjuder partierna och valmansföreningarna med valaffischställningarna är viktig med tanke på valets synlighet och kandidaternas rättvisa. Arbetsgruppen har lyft fram en oro om att en minskning av antalet ställningar på vissa orter också sätter medborgarna i en ojämlik position.

Arbetsgruppen har tillsammans med justitieministeriet dock valt att förespråka att det nuvarande tillvägagångssättet, som grundar sig på Kommunförbundets rekommendationer och riktlinjer, ska fortsätta. Det vill säga att kommunerna även i fortsättningen själva kan bestämma hur de vill organisera sina affischställningar. Detta alternativ är även kostnadsneutralt. Dock har det konstaterats att det finns utrymme för ytterligare preciseringar av rekommendationerna till kommunerna om affischställningarna och deras vikt för demokratin i landet.

Beslutsförslag

Motionen föranleder inga åtgärder.

Motion 21 – Enhetliga regler för utomhusreklam vid val

Kommunerna har för närvarande inga lagstadgade skyldigheter att ordna valreklam. Den kommunala praxisen för valreklam har grundat sig på rekommendationer från kommunernas centralorganisation och har tillämpats sedan 1970-talet. Grunden för rekommendationen har ursprungligen varit behovet av att enhetliggöra valreklamen, stads- och landskapsbildsmässiga skäl samt miljöns renlighet. Valreklamen har blivit en tradition som fortfarande kan anses ha ett informationsvärde. (Kommunförbundets allmänna cirkulär 9/2024: Kommunernas valmyndigheters uppgifter i kommun- och välfärdsområdesvalen, valfinansiering och valens utomhusreklam)

I den modell som baserar sig på rekommendationer har kommunerna dock mycket olika sätt att ordna utomhusreklam i samband med val, och i vissa kommuner varierar även praxis mellan olika val. I vissa kommuner erbjuds ingen utomhusreklam alls, medan man i andra änden av skalan ser exempel där kommunen ordnat hela utomhusreklamen och partierna endast behöver leverera affischerna till staden, som sedan klistrar och placerar dem på plats.

Informationen om valreklamen kommer ofta sent och är svår att hitta, vilket försvårar planeringen av valreklam. Partier av olika storlek har också olika resurser för att ordna valreklam i kommunerna, vilket ökar ojämlikheten mellan partierna i den valreklam kommunerna erbjuder.

Jag föreslår att det genom lagstiftning ska fastställas tydliga riktlinjer för hur utomhusreklam vid val ska ordnas i kommunerna, helst så att varje kommun erbjuder ställningar och bakskivor färdigt åt varje parti som ställer upp kandidater. I en idealisk situation skulle partierna endast behöva leverera affischerna till kommunen, som då skulle sköta uppsättningen av affischerna. På så sätt skulle alla partier som ställer upp kandidater ha lika möjligheter att utnyttja de erbjudna utomhusreklamplatserna.


Beslutsförslag

Jag vill att SFP arbetar för

  • att kommunernas praxis för utomhusreklam vid val enhetligas genom lagstiftning.

Motionär

Jari Aho, Pyhäjärvi
SFP i Uleåborg