Norrback – Skriftligt spörsmål om lokala vägar i allmän användning

Riksdagsledamoten Anders Norrback (SFP) har lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen om hur lagstiftningen tillämpas på lokala vägar som i praktiken används av allmänheten. I spörsmålet lyfter Norrback problem som uppstått när kommuner omklassificerat allmänt nyttjade lokala vägar till enskilda vägar, trots att de under lång tid fungerat som viktiga delar av den lokala trafikstrukturen.

Norrback pekar på att dagens lagstiftning saknar en tydlig kategori för lokala allmänna vägar, vilket lett till situationer där vägar med omfattande allmän trafik lagts över på privata väglag. Detta har i sin tur skapat oklarheter kring ansvar, planering och underhåll samt lett till ojämlikhet mellan kommuninvånare när kostnaderna för väghållningen fördelas.

– Det finns det en tydlig obalans när enskilda vägar i praktiken används av ett brett allmänt trafikunderlag, medan kostnadsansvaret ligger på ett fåtal vägdelägare. Lagstiftningen behöver bättre motsvara hur vägar faktiskt används, tydliggöra kommunernas ansvar för viktiga genomfartsleder och möjliggöra att hårt trafikerade enskilda vägar vid behov kan omklassificeras till landsvägar utan onödigt tunga processer”, säger Norrback.

Statsrådet godkänner Trafik 12 – långsiktig plan för Finlands trafiksystem

Statsrådet har idag godkänt den riksomfattande trafiksystemplanen för åren 2026–2037, den så kallade Trafik 12-planen. SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz, ägarstyrningsminister Joakim Strand och riksdagsledamöterna Sandra Bergqvist, Henrik Wickström och Mikko Ollikainen är glada att att arbetet framskridit. Regeringen presenterar nu ett strategiskt styrdokument som beskriver hur hela Finlands trafiksystem ska utvecklas under de kommande tolv åren.

Läs föregående artikel