SFP i Nylands ordförande Karin Cederlöf välkomnar den kritiska debatten om Västbanan efter att EU inte beviljat finansiellt stöd för projektet. Kommunikationsministeriet ansökte om 176 miljoner euro för Västbanan-projektet, som tidigare kallades för entimmeståget. EU gav avslag på ansökan, enligt uppgifter med hänvisning till att investeringen är ekonomiskt ohållbar.
– Finland skuldsätter sig fortfarande i rekordsnabb fart, bara i räntekostnader betalar vi 3 miljarder årligen. Vi har inte råd med mastodontprojekt som Västbanan, säger Cederlöf. Vi måste överväga väl hur vi använder våra begränsade resurser. En satsning på en sak är bort från en annan. Nu borde vi prioritera bland annat social- och hälsovården.
Projektet innebär även skadliga konsekvenser för miljön och klimatet. Värdefulla skogar skulle försvinna under den nya snabbtågsförbindelsen och beräkningar pekar på en återbetalningstid på 140 år för projektets klimatutsläpp.
– Jag hoppas att regeringen kritiskt granskar projektet och diskuterar både ur ett ekonomiskt och ett ekologiskt perspektiv om det faktiskt är lägligt att genomföra detta, säger Cederlöf.
Västbanan är en del av regeringens investeringsprogram, och enligt regeringsprogrammet kommer staten genomföra satsningen. På grund av EU:s uteblivna finansiering måste såväl ägarkommunerna som staten bidra med mera pengar för att ro projektet i hamn.
– Alla spårsatsningar borde speglas mot en kalkyl av vad en förbättring av befintliga spår kostar och vad det har för verkningar, enligt Cederlöf.
– Att motsätta sig Västbanan betyder inte att man motsätter sig satsningar på offentliga transportmedel eller spårvägar. Att flytta tyngdpunkten från privatbilism till kollektivt är ett måste i ljuset av våra klimatmål och trafikutsläpp. Hållbara satsningar till rimliga kostnader stöder jag gärna, avslutar Cederlöf.