Under Varhas fullmäktigemöte 13.11.2024 lämnade SFP:s fullmäktigegrupp in en motion där gruppen uppmanar Varha att utreda möjligheten att automatisera uppföljningen av avgiftstaket inom Varha.
Enligt nuvarande lag ligger ansvaret för att följa upp och meddela det berörda välfärdsområdet när avgiftstaket är nått hos kunden själv. Det finns dock trots detta inget hinder för välfärdsområdet att utreda möjligheten att automatisera uppföljningen. Med ett automatiserat system vill SFP att välfärdsområdet skulle ta ansvar för att meddela kunden då avgiftstaket är nått, varefter tjänsterna som ingår i avgiftstaket blir helt avgiftsfria eller uppbärs till ett reducerat pris. Ett liknande system har införts av FPA för flera av de avgiftstak som FPA uppföljer. SFP:s fullmäktigegrupp anser att det nuvarande systemet är föråldrat och härstammar från den tid då social- och hälsovården var uppdelad mellan kommuner och sjukvårdsdistrikt.
Genom att automatisera systemet kunde välfärdsområdet, för det första, underlätta vardagen för de personer som behöver och använder tjänsterna och, för det andra, minska onödig byråkrati på grund av retroaktiv återbetalning av avgifter till kunder som överskridit avgiftstaket.
Under fullmäktigemötet behandlade fullmäktige också ändringar i kundavgifterna i välfärdsområdet. Statsfinansieringen kommer redan nästa år att minska med flera miljoner euro och därför är välfärdsområdena tvungna att höja kundavgifterna till max, vilket också förutsätts av staten. SFP:s fullmäktigegrupp röstade för ett kompromissförslag där exempelvis läkartjänsterna i primärvården kommer att vara avgiftsfria för personer som får garantipension eller utkomststöd. Det bästa hade förstås varit att ingen avgiftshöjning hade behövts, men det var alltså inget alternativ.
Det positiva i det hela är att kostnadstaket inte kommer att höjas för nästa år, utan det bibehålls oförändrat på 762 euro. Därför skulle det vara av ännu större vikt om Varha kunde automatisera uppföljningen av avgiftstaket.
SFP:s fullmäktigegrupp i Varha