Motion 28 – Inga mer pengar på Västbanan

Beslut

Partidagens beslut

SFP arbetar för

  • att utvecklande av Västbanan inte får ske på bekostnad av kustbanans livskraft
  • att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling
  • att förutsättningarna att använda tåget för pendling mellan Helsingfors-Hangö förbättras
  • att fjärrtågstrafiken längs kustbanan Helsingfors-Åbo tryggas på nuvarande nivå.

Behandling

Partifullmäktiges svar

SFP delar motionärernas oro gällande tågförbindelsernas framtid från och till Raseborgsregionen. SFP har alltid jobbat för kustbanan, i enlighet med många tidigare partidagsbeslut och fortsätter göra så.

Vi behöver prioritera och effektivisera användningen av offentliga medel, särskilt i en tid då ekonomisk återhållsamhet är avgörande.

Med tanke på det samhällsekonomiska värdet och den långsiktiga hållbarheten stöder SFP investeringar i befintlig infrastruktur, såsom förbättringar av kustbanan. SFP står också bakom skrivningen ”Kustbanans livskraft säkerställs genom ett projekt för grundlig förbättring av kustbanan” i regeringsprogrammet. Vi anser att en omedelbar satsning på kustbanan inte bara skulle vara kostnadseffektiv utan också stärka förbindelserna mellan Helsingfors och Åbo, och orterna däremellan för pendlingstrafik. Det behövs en förbättring av kustbanan och mötesplatserna måste ökas längs den.

SFP står upp för en ansvarsfull ekonomisk politik och för att säkerställa att våra investeringar i infrastruktur är både ekonomiskt och samhällsmässigt hållbara.

Beslutsförslag

SFP arbetar för

  • att utvecklande av Västbanan inte får ske på bekostnad av kustbanans livskraft
  • att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling
  • att förutsättningarna att använda tåget för pendling mellan Helsingfors-Hangö förbättras
  • att fjärrtågstrafiken längs kustbanan Helsingfors-Åbo tryggas på nuvarande nivå.

Motion 28 – Inga mer pengar på Västbanan

Den offentliga ekonomin i Finland utvecklas i en dålig riktning. Det här kräver att alla politiker på alla nivåer fattar ansvarsfulla beslut och prioriteringar om vad som ska satsas på i vårt samhälle.

Det är viktigt att vi skapar tillväxt. Finland är ett avlångt land och en fungerande infrastruktur är viktig för landets ekonomi och näringsliv, men även för regionerna. Vår utmaning är att vår reparationsskuld på landsvägarna och på rälsen har växt till miljardnivå. Det här är problematiskt med tanke på Finlands trafikpolitik.

Då den befintliga reparationsskulden är så stor borde alla skattemedel användas på att reparera och utveckla det befintliga. Det blir speciellt viktigt med tanke på den offentliga ekonomins läge.

Vi undertecknade anser att ett av de mest olönsamma infrastrukturprojekten är den nya planerade Västbanan. Vi är medvetna om att det behövs en snabbare förbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Det kan dock inte ske till vilket pris som helst. Just nu ligger kostnadsberäkningen på nya Västbanan på över fyra miljarder euro. Såväl finansministeriet som trafik- och kommunikationsministeriet anser att projektet inte borde verkställas med tanke på att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt och motiverat.

I regeringsprogrammet har man beviljat 460 miljoner euro för att förverkliga ett dubbelspår mellan Salo och Kuppis samt för att skapa en rälsförbindelse från Esbo till Lojo. Salo-Kuppis -banan är bra att utveckla för den stödjer den befintliga banan, alltså kustbanan, samt skapar förutsättningar för ny närtågstrafik i Egentliga Finland.

I regeringsprogrammet finns 80 miljoner euro för satsningar på kustbanan. Trafikledsverket har i februari 2024 konstaterat att kustbanan är i behov av nödvändiga åtgärder för 185 miljoner euro för att kustbanan även i framtiden ska vara livskraftig. Med tanke på dagens situation skulle det vara ändamålsenligt att göra satsningarna på kustbanan omedelbart. Det vore det bästa även med tanke på att på ett snabbt sätt minska resetiden mellan Helsingfors och Åbo.

Vi anser att det från SFP:s sida behövs ett starkt stöd för fjärrtågstrafik längs med kustbanan i framtiden. SFP har alltid stått för en ansvarsfull ekonomisk politik och det bör vi även föra i den här frågan, fastän vi kan bli ensamma i den här regeringen. Vi bör komma ihåg att det även finns andra viktiga infrastrukturprojekt i det här landet som vi måste satsa på.

Beslutsförslag

Vi undertecknade vill att:

  • SFP inte ska bevilja mer pengar för utvecklandet av Västbanan.
  • 185 miljoner från beloppet på 460 miljoner euro som öronmärkts till Västbanan, omplaceras för förbättrandet av kustbanan och används omedelbart enligt Trafikledverkets utredning från 2024. Det kvarstående beloppet ska användas för byggandet av ett dubbelspår mellan Salo och Kuppis.
  • SFP arbetar för att kustbanan ska vara en livskraftig rälsförbindelse med såväl fjärrtåg som fler närtåg mellan Helsingfors och Hangö.

Motionär

Kaj Karlstedt, SFP i Ingå, ordförande

Jari Alopaeus, SFP i Sjundeå, ordförande

Britt-Marie Marie Granström, SFP i Raseborg, kommunorganisationens ordförande

Göran Karlsson, SFP i Bromarv, ordförande

Jan Mikael Ekholm, SFP i Ekenäs, ordförande

Otto Långvik, SFP i Karis, ordförande

Ville Berglund, SFP i Pojo, ordförande

Pia Franzén, SFP i Tenala, ordförande