Statsrådet har idag godkänt den riksomfattande trafiksystemplanen för åren 2026–2037, den så kallade Trafik 12-planen. SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz, ägarstyrningsminister Joakim Strand och riksdagsledamöterna Sandra Bergqvist, Henrik Wickström och Mikko Ollikainen är glada att att arbetet framskridit. Regeringen presenterar nu ett strategiskt styrdokument som beskriver hur hela Finlands trafiksystem ska utvecklas under de kommande tolv åren.
– Efter en lång process är jag glad att Trafik 12-planen nu går vidare, eftersom planen berör allas vår vardag på ett eller annat sätt. Den tar fasta på vilka åtgärder som behövs för att på lång sikt skapa ett tryggt och välfungerande trafiksystem för både person- och godstrafiken, säger Adlercreutz.
– Med Trafik12 skapar vi stabila och förutsägbara ramar för utvecklingen av Finlands trafiksystem över flera regeringsperioder. Tvärförbindelserna i öst-västlig riktning lyfts upp med rätt fokus och dessa ska vi jobba vidare på. Planen ger även kommunerna, landskapen och näringslivet bättre möjligheter att planera långsiktigt och fatta kloka investeringsbeslut som stärker både tillväxten och exportförutsättningarna i hela landet. Transportförbindelserna mellan huvudstaden och landskapen är därför mycket viktiga, säger Strand.
– Planen för Trafik12 är mycket viktig för den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Västra Nyland och hela Finland. Det är väldigt bra att planen fokuserar på beredskap och förstärkandet av näringslivets verksamhetsförutsättningar även hos oss i Västnyland. Jag är nöjd att närtågsförbindelsen mellan Hangö och Helsingfors tas upp i Trafik12, då denna förbindelse är mycket viktig för Nylands tillväxt, säger Wickström.
– Det är mycket bra att förbindelserna mellan Åbo och Stockholm poängteras. Vi måste på alla sätt stärka kontakterna västerut. Det är bra för vår region och hela landet. I programmet finns även mycket bra skrivningar gällande färjetrafiken, förbindelsebåtar och privata väglagsfärjor. Där slår man fast långa avtalsperioder som garanterar mer miljövänliga fartyg, utveckling av skärgårdstrafiken och att de privata väglagsfärjornas stödprocent är minst 80. Man vill också utreda om väglagen kan få statsborgen för lån och om de privata väglagsfärjorna kan få ett eget moment för att garantera finansieringen i framtiden, säger Bergqvist.
– Trafiksystemplanens framskridande är en mycket god nyhet som många väntat på, bland annat Trafikledsverket som efter riksdagens godkännande kan göra sitt investeringsprogram. Jag var också med senaste perioden då världsläget var mycket annorlunda. Nu har hållbarheten fått en mindre synlig roll medan försvarets och gränsöverskridande förbindelsernas betydelse har ökat massor. Planen stöder Österbotten till exempel då det gäller vår exportstarka region, våra hamnar men även den fasta förbindelsen över Kvarken finns omnämnd, säger Mikko Ollikainen som varit SFPs representant i den parlamentariska arbetsgruppen för Trafik12, säger Ollikainen.
Nästa steg i processen är att Trafik 12-planen behandlas i riksdagen.