SFP:s partiordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz representerade Finland på en konferens vid Förenta Nationernas högkvarter i New York som berörde Rohingya-muslimernas och andra minoriteters situation i Myanmar. Finland har i över tio år stött fredsprocessen i Myanmar och hade en central roll i att konferensen arrangerades.
– Det finns många kriser och konflikter i världen som kanske lite glöms bort, och konflikten i Myanmar är en av dem. Efter att militärjuntan tog makten år 2021 är ungefär 22 miljoner i behov av humanitär hjälp. En miljon Rohingya-muslimer, en förföljd och diskriminerad minoritet som härstammar från området Rakhine i Myanmar, lever idag på världens största flyktingläger Cox’s Bazar i Bangladesh. Mänskliga rättigheter kränks och våldet är vardag. Mot denna bakgrund var det därför särskilt inspirerande att ta del av de ungas starka budskap. Trots att de växer upp i ett land i misär har de hopp och vilja att åstadkomma en förändring, säger Adlercreutz.
– Det var värdefullt att ungdomarna hade en så framträdande roll på konferensen. Dessa ungdomar har växt upp med grymheter och våld, levt en vardag på flyktingläger, och försöker nu hitta en väg ut ur krisen och en framtid för sitt land. Här har tillgång till utbildning en central roll – det är en förutsättning för en stabil samhällsutveckling med jämlika förutsättningar för alla, säger Adlercreutz.
Under vistelsen i New York träffade Adlercreutz även FN:s särskilda sändebud för Myanmar Julie Bishop samt Finlands honorärkonsul i North Dakota Kirsten Baesler, som är nominerad till vice undervisningsminister i USA. Dessutom besökte Adlercreutz Harbor School på Governor’s Island, en high school med fokus på maritima studier. Eleverna kan till exempel lära sig dyka, köra båt och reparera fartyg som en del av sina normala studier.
– Det är både givande och roligt att få besöka skolor också annanstans än i Finland. Fast våra system skiljer sig åt en del är det värdefullt att utbyta tankar, och man kan alltid lära sig av varandra. Vi diskuterade till exempel erfarenheterna av mobilförbud under lektionerna – något som också Harbor School tagit i bruk – och betydelsen av socioemotionella färdigheter, det vill säga förmågan att förstå och visa sina känslor, säger Adlercreutz.
– Empati och en vilja att förstå varandra är något som behövs i dagens värld, både i skolan, i samhället överlag och i världspolitiken, säger Adlercreutz.