Den 6 maj samlades de nordiska undervisningsministrarna i Helsingfors som en del av Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet. På dagordningen stod utbildning och forskning, undervisningsminister och SFP:s ordförande Anders Adlercreutz stod värd för mötet.
— Det var med glädje jag välkomnade mina kollegor från hela Norden och fick möjlighet att höra om de frågor våra länder tampas med på utbildningssektorn. Utbildningen i Norden håller hög nivå på många sätt, men våra utmaningar är också på många sätt gemensamma. Just därför är det så värdefullt att vi kunde samlas och lära av varandra, säger Adlercreutz.
En återkommande diskussion under mötet var de växande skillnaderna i undervisningsresultat mellan könen och också mellan olika skolor. Flickor presterar i regel bättre, men rapporter visar också att de mår sämre i skolan. Även socioekonomisk bakgrund spelar en allt större roll för elevernas möjligheter att lyckas.
— Utbildningen måste vara jämlik, det ska inte spela någon roll var du bor, vilket kön du har eller vilka resurser du har med dig hemifrån. Den oroande trenden där resultaten är beroende av din socioekonomiska status behöver stoppas, säger Adlercreutz.
Bland ministrarna uttrycktes även oro över bristande arbetsro och ökad frånvaro i skolan. Bättre myndighetssamarbete, ökade befogenheter för lärare och mobilförbud i klassen är exempel på verktyg och åtgärder för att öka skolnärvaron och skapa tryggare klassrumsmiljöer.
— Oroliga klassrum är ett av det största problemen i skolan. Mobilanvändningen spelar en roll, både när det gäller arbetsron i klasserna och för att mobbning ofta sker online. Flera nordiska länder har redan infört begränsningar, och jag är glad att riksdagen nyss godkände min proposition om att begränsa användningen av mobiltelefoner i finländska skolor från och med inkommande höst, säger Adlercreutz.