Billigt och bra?

Julen står för dörren. Visst är det trevligt. Ju äldre man blir desto mer uppskattar åtminstone jag att få tid att umgås med nära och kära, äta gott och få ta dagen som den kommer. Att varva ner och låta sig inspireras av vacker julmusik och allt det fina omkring oss.

Samtidigt kan jag inte låta bli att följa med utvecklingen av julhandeln med ett sting av sorg inombords. Varför? Jo, de senaste åren har näthandeln på allvar slagit igenom. Allt fler gör sina uppköp på nätet, på gott och ont. För våra mindre affärsidkare, för den lokala skobutiken eller pappershandeln kan det innebära slutet. Och för våra levande centrum i våra städer kan det betyda avveckling i stället för utveckling. Samtidigt vill ju de flesta av oss bo och leva med service nära till, med trivsamma caféer, butiker och mötesplatser som ger våra centrum liv och rörelse. Frågan är då: vad gör vi själva som konsumenter för att stöda upp en sådan utveckling i vår egen stad eller bygd? Tänker vi alls den tanken, eller tänker vi att det alltid för en själv är viktigast att få en vara så billigt som möjligt? 

Men det som inte bara gör mig ledsen utan nästan upprörd, är den kinesiska ”billigvarufrossan” som drabbat hela EU. Visste du att plattformar som Temu och Shein idag säljer varor till Europa till ett värde av flera miljarder euro? Det handlar enorma mängder små paket, så kallade lågvärdiga varor (under 150 euro), som skeppas och flygs till Europa. År 2024 importerades 4,6 miljarder lågvärdiga varor till EU, vilket motsvarar 12 miljoner paket per dag.  

För år 2025 beräknar man att det sänds cirka 42 miljoner dylika paket från Kina till Finland. Det betyder i medeltal nio kinesiska nätpaket per finländare! Och vad är det då man beställer? Jo, billiga kläder, leksaker, verktyg och det vi alldagligt tal kallar ”krimskrams”. Medelvärdet på ett sådant paket är ungefär sex euro. Det här är inte hållbart i längden. 

För oss i Finland har det alltid varit viktigt att upprätthålla ett högt konsumentskydd, och också på EU-nivå är det viktigt. Det finns därtill många regler som företagen inom EU måste följa för att få sälja en produkt i Europa överlag. Problemet med de kinesiska paketen är att den enorma mängden gör det omöjligt att följa upp huruvida produkterna verkligen håller europeiska standarder. Utan att veta om det kanske man har beställt ett plagg som innehåller förbjudna kemikalier, eller leksaker som kan vara livsfarliga för barn. Därtill har exempelvis Shein också nu salufört sexdockor som påminner om barn. Det är så obehagligt och oetiskt så man saknar ord. 

Vad kan vi då göra? Jo, nu behövs åtgärder på alla plan. På EU-nivå planeras en avgift för samtliga paket från Kina. På nationell nivå måste man intensifiera undersökningen av produkter som kommer till landet, och sedan måste man aktivera konsumentupplysningen. Det är så lätt att med ett klick köpa något som verkar billigt och bra på nätet. Vi konsumenter måste inse att vi har ett ansvar för utvecklingen. ”Support your local” gäller också här. Då du handlar inhemskt eller europeiskt vet du dessutom att du stöder finländskt och europeiskt företagande. Då kanske skobutiken eller bokhandeln i din stad inte behöver stänga. Så tänk efter före du klickar! 

God Jul och Gott Nytt År till alla läsare!

Möjligheter och utmaningar

När vi går mot årets slut brukar vi se bakåt och summera det som skett. Samtidigt är det viktigt att inte fastna i det som varit, utan blicka framåt med tillförsikt. I bästa fall klarar vi av att analysera det som hänt så vi kan bli bättre – för det kan vi alltid.

Läs föregående artikel

Ett tvåspråkigt Finland kräver dagligt arbete

Den 6 november firade vi Svenska dagen på olika håll i Svenskfinland. Sedan 1908 har dagen firats för att uppmärksamma svenskan som ett av Finlands två nationalspråk. Att Finland är ett tvåspråkigt land, med två nationalspråk svenska och finska, är något vi kan och ska vara stolta över.

Läs följande artikel