Motion 5 – Underhållsplan för offentliga fastigheter

Beslut

Partidagen beslöt att motionen anses besvarad med denna utredning. Motionen föranleder inga åtgärder.

Behandling

Underhållsplan för underhåll, service och reparation. Uppföljning och rapportering.

Osannolikt och oacceptabelt många byggnader rapporteras ha inneluftproblem. När byggnaden väl står där kan man enkelt sköta service och underhåll för att förhindra mögel- och vattenskador, i det skedet. Bara man vill och lägger resurser på det. Byggnadsskedet är en annan sak.

Underhållsfond.

Underhållsfond. Medel avsätts varje år till fonden. Ur fonden tas vid behov medel för reparationer. Syftet är att ha medel för sin fastighetsskötsel. Medel för förebyggande underhåll. Som exempel kan nämnas mögelskador på grund av utebliven eller minimal övervakning och underhåll av ventilationssystem. Vattenskador på grund av slarv med inkopplandet av nya enheter som kräver vatten. Det kan röra sig om byte av värmeväxlare, nya element, renovering eller ändringar i våtutrymmen, tvätt och diskmaskiner där man slarvat med anslutningar/kopplingar etc. Att se posten underhållsfond i balansräkningen påminner dessutom förvaltning och beslutsfattare om att eventuella reparationsåtgärder finns.

AFF-verktyget.

För att få processen riktigt effektiv, kan man koppla till ett administrativt verktyg. Ett verktyg för kontroll och uppföljning. Man kan till exempel använda verktyget AFF, Avtal för Fastighetsförvaltning, ett svenskt system. AFF-konceptet är utarbetat i samarbete mellan beställare och leverantörer med målet att det ska vara en neutral bas som ger ett underlag för konkurrensneutralitet. Den här mallen, eller motsvarande, kan också användas för löpande kontroller inom fastigheter. Man utför rondering och gör bland annat stickprov på fastigheters konstruktion och teknik. För att ge ett konkret exempel, att man byter filter i ventilationsaggregat 2 gånger per år, första gången efter att man tagit upp sandningssanden från gator/gångvägar och när värsta pollensäsongen är över, samt den andra gången under hösten, innan det blir frost ute. Samtidigt inspekteras funktionalitet av all tillhörande apparatur. Frekvenser och hur man gör utformas efter fastighetens användning, läge och ålder. Man har en årskalender för åtgärderna.

Checklista.

Här har man alltså en checklista på hur inspektionen går till, hur ofta och till och med dag eller vecka kan bestämmas för åtgärd/inspektion/service. Kan även byggas på med en plan, checklista, som sträcker sig 30 år fram i tiden. Då kan man inte missa att det är dags för stambyte (linjesanering), eller vilken annan åtgärd som helst.

Upplysningsvis. Man vet med stor säkerhet med hur många år fram i tiden som en byggnadsdel eller teknisk apparatur behöver bytas ut eller underhållas. Programmet, till exempel AFF, säger till när det året inträffar. Då kan fastighetsansvarig lägga fram behovet till fullmäktige/styrelse.

Rapportering.

Förslagsvis kan fastighetsansvarig på inom stat och kommun rapportera status på fastigheter till fullmäktige och styrelse. Viktigt med uppföljning. Helt enkelt en egen punkt i mötesordningen. Det räcker inte med att säga ”allt bra” eller ”vi har full koll”. Inget som kan styra hur en kommun ska göra, men som ett förslag till arbetsordning/mötesordning.

Förslag: Utred möjligheterna till införande av underhållsplan, med tillhörande underhållsfond för offentliga byggnader.

Länkar:

http://www.borattupplysning.se/wp_sttips/underhallsfonden/

https://www.di.se/opinion/hsb-och-riksbyggen-boratterna-bor-visa-underhallsplaner/

http://www.aff-forum.se/aff-konceptet/aff-sa-fungerar-det/

Sakarias Liimatainen, SFP Sibbo styrelsemedlem

Att-sats

Att utreda möjligheterna till införande av underhållsplan, med tillhörande underhållsfond för offentliga byggnader.

Motionär

Sakarias Liimatainen, SFP Sibbo styrelsemedlem


Partifullmäktiges svar

Motionären lyfter upp ett tema som är mycket aktuellt.

Sunda offentliga byggnader, utan mögel och inomhusluftsproblem ska vara en självklarhet. Det målet når vi om vi förstår att våra byggnader ska planeras väl, byggas med omsorg, skötas med ansvar och repareras när behov uppkommer. Det handlar om ett kontinuerligt basunderhåll. Vi arbetar för att konditionsgranskningar av offentliga byggnader ska vara en kontinuerlig del av underhållet, inte något som man tar till först då problem uppkommer. Vi vill underlätta byggande i trä. Vi vill starta ett forskningsprojekt som strävar till att se över brandbestämmelserna och göra lagstiftningen materialneutral.

Enligt en uppskattning från 2012 berörs 172 000–259 000 dagisbarn, skolelever och personal varje år av mögel- och fuktskador i byggnader. Siffrorna är fullständigt oacceptabla. Det problem vi har i vårt land med byggnader som inte håller måttet är så stort att åtgärder i stor skala måste göras. SFP har också fört fram som ett alternativ behovet av en fond ur vilken kommuner kan ansöka om pengar för saneringar då de egna resurserna inte räcker till. Många kommuner är idag tvungna att välja vilka byggnader som det finns pengar till att reparera, vilket leder till att barn och personal kan bli tvungna att vistas i fuktskadade utrymmen i orimligt långa tider. Det är helt klart att inga barn eller vuxna ska behöva vistas i byggnader som gör dem sjuka.

SFP:s boendepolitiska program presenterar också andra åtgärder i syfte att stöda ett byggande med långt perspektiv.

Partifullmäktige föreslår att motionen anses besvarad med denna utredning.