– Vi behöver mer diskussion och debatt om utbildningspolitiken – på alla nivåer. Världen förändras i rasande takt och utbildningen ska vara steget före. Genom att hålla frågorna aktuella kan vi bäst garantera att målsättningarna också blir konkret verklighet.
Det underströk riksdagsledamot Mikko Ollikainen i riksdagens debatt om statsrådets utbildningspolitiska redogörelse. Svenska riksdagsgruppen och SFP anser att det är bra att småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning samlas till en tydlig helhet – den lagreform som redogörelsen talar om behövs. Ollikainen betonar att den snabba utvecklingen inom arbetslivet och digitaliseringen förutsätter nya verksamhetssätt och strukturer på alla utbildningsnivåer.
– Kontinuerligt lärande och ett nära samarbete mellan arbete och kompetensutveckling – det är det enda som ger ett tillräckligt omställningsskydd för individer och samtidigt konkurrensfördelar för företag. I många avseenden tvingas vi alla tänka om kring lärande, säger Ollikainen.
I redogörelsen finns konkreta visioner hur Finland ska utvecklas som ett tvåspråkigt samhälle.
– Vi välkomnar programmet för att utveckla undervisningen i finska respektive svenska som andraspråk. Här ska man se de båda inhemska språken som möjligheter och komma ifrån onödigt tvångstänkande. Att Undervisnings- och kulturministeriet nu får en person med ansvar för den svenskspråkiga utbildningen är väldigt viktigt, säger Ollikainen.