För en tid sedan frågade jag deltagarna på en tillställning som ordnades av SFP i Sibbo vad de talar om vid deras kaffebord. Svaret var entydigt. Vården och omsorgen. Samma budskap möter oss på alla håll i Svenskfinland. Det handlar om familjer som kämpar för att få vård på svenska, om unga som inte får hjälp i tid, om äldre som väntar på omsorg och om anhöriga som bär ett allt tyngre ansvar.
Det här handlar om kärnan i vårt välfärdssamhälle. Om det grundläggande löftet att vi ska få hjälp när vi behöver den. I dag är det tyvärr alltför många som tvivlar på att det löftet håller. Vi måste återställa finländarnas förtroende till vården.
Trots det fastnar den politiska diskussionen ofta i fel frågor. Många talar återigen om strukturer och administration. Hur många välfärdsområden ska vi ha och var ska gränserna dras. Samtidigt är det inte antalet områden som avgör om en patient får träffa en läkare i tid eller om en äldre får en trygg vardag.
SFP har varit tydlig från början. Lösningen är inte att minska på antalet välfärdsområden. Faktum är att SFP aldrig har trott på en centralisering av vården. Välfärdsområdena och personalen behöver nu arbetsro.
Det finns inte en god vård och omsorg utan en tillräcklig och välmående personal. Därför måste vi minska byråkratin och ge vårdpersonalen bättre möjligheter att fokusera på det som är kärnan i deras arbete, mötet med patienten. Teknik och artificiell intelligens kan hjälpa till med administrationen, men det är medmänniskan som skapar tryggheten.
Inom vården och omsorgen är det särskilt viktigt att du kan få service på ditt eget modersmål. När du är sjuk, när du är som svagast, då behöver vi förstå och bli förstådda på vårt eget känslospråk.
Trots att lagstiftningen är tydlig fungerar den svenskspråkiga servicen inte alltid i praktiken. Det är en verklighet vi inte kan acceptera. Därför behöver vi också nya lösningar. En del av finansieringen till välfärdsområdena bör kopplas till hur väl de lyckas ordna service på svenska. Jag föreslår därför att välfärdsområdenas finansiering ändras så att en del av pengarna betalas ut på basis av hur bra områdena faktiskt sköter den svenskspråkiga servicen.
I grunden handlar allt detta om vilket samhälle vi vill vara. Om vi på riktigt står upp för trygghet, jämlikhet och värdighet i människors vardag.
I höst fortsätter arbetet med de vardagsfrågor som diskuteras vid kaffeborden i Sibbo och runtom i Finland. Vi ska vara partiet som ser till att finländarna återfår sitt förtroende till vården.
Under våren har den parlamentariska arbetsgruppen för vården inlett sitt arbete. Alla riksdagsgrupper är representerade i arbetsgruppen och jag är SFP:s representant. Arbetsgruppens uppdrag är att hitta lösningar på problemen inom vården och omsorgen.
Jag vill avsluta med att önska er alla en riktigt skön och avkopplande sommar!