SFP:s fullmäktigegrupp i Västra Nylands välfärdsområde har under fullmäktigemötet på tisdag 14.2 lämnat in en motion om att servicen i välfärdsområdet måste fungera på svenska och finska.
Fullmäktigegruppen konstaterar i motionen att det i ett officiellt tvåspråkigt välfärdsområde borde vara en självklarhet att service erbjuds på två språk, men att respons från kunder och personal bevittnar om att service och information getts enbart på ett språk, finska. Som några exempel lyfter fullmäktigegruppen fram besvärshänvisningar som skickats enbart på finska och olika datasystem som endast fungerat på finska.
Fullmäktigegruppen kräver nu att välfärdsområdet vidtar snabba åtgärder för att lösa utmaningarna med bristfällig service på svenska. Man vill att välfärdsområdet ser över sina översättnings- och kommunikationsresurser för att garantera att all information finns tillgängligt på svenska och finska. Man föreslår att en separat kanal där kunder kan ge respons om situationer där servicen inte fungerat på eget modersmål (svenska eller finska) öppnas. Man kräver även att välfärdsområdet påpekar till sina serviceleverantörer att servicen måste fungera på svenska. Ifall brister uppstår bör bristerna leda till vite.
Bilaga: Fullmäktigegruppens motion