I dag har reformen av stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen skickats till riksdagen.
– Det här är regeringens största enskilda satsning på skolan och jag är glad att den här viktiga reformen nu går vidare till riksdagen. Vi kommer att satsa nästan 100 miljoner euro per år för att stärka stödet i lärandet. Det handlar om att varje elev ska få det stöd hen behöver med låg tröskel och i rätt tid, säger undervisningsminister, SFPs ordförande Anders Adlercreutz.
Alla elever ska ha rätt till gruppspecifika stödformer, som ska ges flexibelt och enligt behov i mindre grupper. Här ingår allmän stödundervisning och stödundervisning i undervisningsspråket samt undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning. Om en elev har behov av ytterligare stöd så ska hen få elevspecifika stödåtgärder som är regelbundna och baserar sig på elevens individuella behov. Även den administrativa bördan ska minskas.
– Jag har fått respons av många lärare att de använder för mycket tid på pappersarbete. Istället vill de sätta sin tid på att undervisa. Det här vill vi komma åt. En av den här reformens centrala målsättningar är att minska på byråkratin, utan att äventyra elevernas rättsskydd. Därför minskar vi antalet dokument som behövs för att få stöd från fem till två, säger Adlercreutz.
I lagförslaget föreslås även att det i en vanlig klass ska få finnas högst fem elever som får undervisning av en speciallärare eller specialklasslärare i liten grupp. Det här görs för att öka arbetsron i klassen och förbättra kvaliteten på undervisningen.
– Med den här helheten hjälper vi lärarna i sitt arbete och stärker lärandet längs med hela skolstigen, avslutar Adlercreutz