Enligt Svenska Yle 2.9.24 utreds Egentliga Finlands välfärdsområde Varha av justitieombudsmannen för bristande förfarande i att ordna boendeplatser för äldre. Detta för att Varha har kontinuerligt låtit äldre vänta i 90 dagar på plats på serviceboende. Detta är nämligen den maximala väntetiden som lagen tillåter. SFP:s fullmäktigegrupp har uttryckt sin oro över detta under en lång tid. Nog är det uselt att det snarare är regel än undantag att låta äldre vänta den maximala väntetiden. Det ligger inte i linje med vad Varha ska stå för: “Trygga, bota och rädda, välfärd tillsammans varje dag”.
Tjänstemän från Vara verkar anse att man kan dra ut placeringen till maxtiden för att hitta en plats på något av Varhas egna boenden, framom placering på ett privatboende. De hänvisar då till Varhas kärva ekonomiska läge. Faktum är att Varha har svårt att rekrytera egen personal till sina boenden, vilket medför att platser på Varha-boendena står tomma. SFP:s fullmäktigegrupp anser att Varha inte har gjort tillräckligt för att råda bot på problemet, utan gömmer sig istället bakom det som en ursäkt. Men då det gäller invånarnas välmående och rättigheter finns det inga ursäkter. Personal som mår bra och trivs vill arbeta och når Varhas målsättningar om “Ansvarsfullt och effektivt, vänligt med yrkeskunnighet, uppskattande och jämlikt”.
Faktum är att svenskspråkiga äldre får ofta vänta en längre tid än den maximala väntetiden på 90 dagar för att få en plats på ett svensk- eller tvåspråkigt boende. SFP:s fullmäktigegrupp har försökt ringa i alarmklockor för att tillräckliga resurser ska allokeras för ordnandet av den svenskspråkiga servicen, inte minst inom boendeservicen. Detta gäller resurser till personalrekryteringen och resurser för att Varha ska kunna vara en bra arbetsgivare – också på svenska. Röster har höjts för att slopa den språkliga aspekten då det gäller att få boendeplats, men detta har SFP:s fullmäktigegrupp aldrig accepterat och kommer inte att acceptera det framöver heller.