Motion 19 – Processen kring bouppteckningen måste göras smidigare

Beslut

SFP fortsätter arbeta för:

  • att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får tillräckliga medel för att sköta sitt uppdrag.

Behandling

Partifullmäktiges svar

Som motionären skriver så är lagstiftningen kring bouppteckningar klar och tydlig men ett problem under de senaste åren har varit att behandlingstiden för att få ämbetsbevis för bouppteckning från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (hädanefter MBD) har varit oskäligt lång. MBD bildades när de nio magistraternas regionala verksamhet slogs samman med Enheten för styrning och utveckling av magistraterna och Befolkningsregistercentralen 1.1.2020. Sammanslagningen hade sina utmaningar i vissa områden och en del handläggningstider blev längre på grund av att sammanslagningen krävde mer resurser än beräknat. Regeringen föreslog i den tredje tilläggsbudgeten 2021, som godkändes av riksdagen den 23 juni, ett tilläggsanslag på 2,1 miljoner till MBD för att förkorta kundservicens handläggningstider och för att täcka inkomstminskningen som covid-19-pandemin har orsakat. MBD anställde ca 40 visstidsanställda tjänstemän för ett år för att minska på köerna och målet är att avsevärt förkorta handläggningstiderna för de överbelastade tjänsterna före sommaren 2022. Dessutom strävar myndigheten efter att bättre än tidigare kunna identifiera och lösa ärenden som kräver brådskande handläggning.

Handläggningstiden för bouppteckningar på MBD var i februari 2022 fyra veckor, vilket kan anses vara en skälig tid med tanke på Skatteförvaltningens regel om tre månader som max tid för behandling av bouppteckningar.

Det är ändå viktigt att se till att MBD fortsätter sitt utvecklingsarbete att genom digitalisering förkorta handläggningstiderna ytterligare för alla tjänster och kunna identifiera och lösa brådskande ärenden snabbt.

Partifullmäktiges beslutsförslag

SFP fortsätter arbeta för:

  • att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får tillräckliga medel för att sköta sitt uppdrag.

Motion

Lagstiftningen kring bouppteckningar är klar och tydlig, vilket naturligtvis är bra så att bördan hos de anhöriga inte skall vara ännu större. Men det finns en flaskhals som gör att den här processen inte alls är så smidig som den borde vara. Denna flaskhals heter Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska ha hand om att ge ut ämbetsbevis, som behövs för bouppteckningen, över den döde. Men väntan på att få ämbetsbeviset är oskäligt lång. Eftersom skatteverket ska ha in bouppteckningen inom 3 månader, lyckas detta alltför ofta inte. Visserligen får man uppskov med tiden, men för de anhöriga kan denna väntan leda till en stor ekonomisk börda (t.ex. änkan/änklingen som tvingas bo kvar i ett för stort och dyrt boende som kan vara besvärligt att realisera före bouppteckningen är gjord).

Motionärens beslutsförslag

SFP i Pargas föreslår

  • att SFP:s ledamöter i riksdag och regering jobbar för att tillräckliga medel ges åt Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata så den kan klara av att sköta sitt uppdrag ändamålsenligt

Motionär

Conny Granqvist | Rolf Möller
(ordförande för SFP i Pargas) | (sekreterare för SFP i Pargas)