Motion 11 – FPA-taxiservicen måste fungera

Beslut

Partidagens beslut

SFP arbetar för

  • en fungerande FPA-taxiservice av hög kvalitet.

Behandling

Partifullmäktiges svar

FPA-taxiservicen berör många människors vardag och är mycket viktig. Tillförlitligheten och punktligheten i dessa tjänster är avgörande för att säkerställa att alla, särskilt de mest sårbara grupperna i samhället, har tillgång till nödvändig vård. Det är oacceptabelt att patienter missar viktiga vårdtider eller att vårdpersonal tvingas vänta på grund av brister i FPA-taxiservicen. Denna fråga är inte bara en fråga om servicekvalitet utan också en fråga om grundläggande rättigheter till hälsovård och välbefinnande.

En fungerande FPA-taxiservice är grundläggande för att upprätthålla en effektiv och tillgänglig vård. Det är tydligt att de nuvarande problemen med FPA-taxiservicen innebär en påtaglig risk för patienternas hälsa och välbefinnande samt orsakar ineffektivitet inom vårdsystemet.

SFP:s representanter har i flera omgångar lyft upp de problemen som uppkommit i FPA-taxiservicen efter taxireformen under regeringen Sipilä. Många av felen har lösts och ställvis har det blivit bättre men fortfarande finns det stora utmaningar i systemet som måste repareras. Partiet lyfte också upp en fungerande FPA-taxi i sitt riksdagsvalsprogram 2023. SFP är också måna om att Folkpensionsanstaltens (FPA) övriga service fungerar ändamålsenligt.

Beslutsförslag

SFP arbetar för

  • en fungerande FPA-taxiservice av hög kvalitet

Motion 11 – FPA-taxiservicen måste fungera

Resor till hälso- och sjukvården som görs p.g.a. sjukdom, graviditet eller förlossning kan ersättas av FPA. Resan ersätts i huvudsak enligt det förmånligaste färdsättet. Man kan få ersättning för taxiresan om man p.g.a. hälsotillståndet inte kan använda sig av offentliga färdmedel eller om det inte finns offentliga färdmedel att tillgå.

FPA-taxiservicen beställer man på förhand via fastslagna telefonnummer. Man får taxiresan ersatt endast på resor bokade via de telefonnumren. Vid beställningen av taxin anger man mycket specifik information och man får veta när taxin beräknas anlända. Med FPA-taxi betalar kunden endast självrisken.

Utmaningen är att allt för ofta kommer det ingen taxi eller så kommer taxin väldigt sent. Ur kundperspektiv är det ohållbart när man inte kan lita på att den beställda taxin verkligen anländer som planerat. Kunden som ofta är en äldre människa eller annars är sjuk blir och vänta oskäligt länge på taxin eller får fakturor från hälsostationen om uteblivet besök.

För samhället ger detta också stora utmaningar. Vården lider av personalbrist och den blir inte bättre när FPA-transporterna haltar, hemvården blir och vänta i timmar på att någon taxi ska komma och hämta eller lämna deras kund. Att vårdpersonal blir och vänta på taxin är långt från effektiv tidsanvändning. Lika illa är det när läkare, tandläkare och andra sitter och väntar på patienter som aldrig kommer för att FPA-taxin inte dök upp som den skulle.

I våra välfärdsområden är det ofta långa sträckor mellan hemmet, hälsostationen, sjukhusen, bäddavdelningar och motsvarande servicepunkter. Patienten i vården kan vara mycket beroende av fungerande FPA-taxiservice och man behöver lita på att den fungerar.

Beslutsförslag

Därför yrkar SFP i Pargas att SFP genom sina representanter i riksdagen och regeringen arbetar för

  • Att säkerställa kvaliteten på FPA-taxiservicen så att kunderna kan lita på att den beställda FPA-taxin dyker upp enligt överenskommelse
  • Att FPA-service fungerar som den ska, även taxiservicen

Motionär

Conny Granqvist (ordförande för SFP:s lokalavdelning i Pargas)

Anne Eriksson (sekreterare för SFP:s lokalavdelning i Pargas)