Beslut
Partidagens beslut
Motionen föranleder inga åtgärder.
Behandling
Partifullmäktiges svar
Det är av största vikt att resor till arbete och studier fungerar smidigt. Över hälften av Finlands kollektivtrafikresor sker i huvudstadsregionen samtidigt som de längsta genomsnittliga arbetsresorna finns här. Även trots att arbetsresorna har minskat efter Coronapandemin.
Motionären lyfter fram planerna på att förlänga den s.k. Östmetron, som starkt har sammankopplats med kommunernas markplanering och ökad inflyttning till huvudstadsregionen. En metrodragning har många fördelar med tanke på klimat, miljö och snabb pendling. På grund av de stora byggkostnaderna förutsätter metron ett tillräckligt stort invånarantal längs banan. Totalt beräknas att det behövs bostäder och arbetsplatser för cirka 10 000 invånare längs banan och kring varje metrostation. Motsatt vad motionären skriver så går redan nuvarande metrolinjer vidare från Botby till Rastböle och Nordsjö då metron delar sig på två spår efter Östra Centrum.
Enligt utredningar som Helsingfors, Vanda och Sibbo tillsammans gjort, tänkte man sig att Östmetron sträcker sig ända till Majvik i Sibbo. År 2015 färdigställdes även Sibbos egen utredning över Sibbometron, som skulle sträcka sig vidare österut från Majvik. Metron skulle då fortsätta från Mellungsbacka österut.
Den gemensamma generalplanen för Östersundomområdet som utarbetats av Helsingfors, Vanda och Sibbo år 2018 förkastades ändå av Helsingfors förvaltningsdomstol i november 2019 och landskapsplanen förblev ikraft. I praktiken innebär förvaltningsdomstolens beslut att arbetet med att utveckla Östersundom, med en möjlig metrolinje österut, måste börja om. I nuläget finns inga planläggningsmässiga förutsättningar att dra metro genom södra Sibbo. Det bor inte heller tillräckligt med människor i t.ex. Östersundom för att invånarantalet som krävs kring en metrostation skulle uppfyllas.
Behovet att dra spårförbindelser mellan östra Nyland och Helsingfors är ändå fortfarande aktuellt. Stora investeringar i spårtrafik som nu diskuteras konkurrerar, åtminstone tidsmässigt med varandra. Då dessa prioriteras sinsemellan bör den nytta investeringen ger i passagerarvolymer och inbesparad restid väga tyngst. Satsningar på annan kollektivtrafik, som bussförbindelser behövs också för att förbättra förbindelserna till östra Nyland. Ett av Sibbos spetsprojekt är att inom de närmaste åren öppna persontrafik med tåg mellan Nickby i Sibbo och Kervo.
I regeringsprogrammet nämns att projektbolaget för Östbanan fortsätter sin verksamhet, trots att det inte finns några större resurser för det. SFP har förespråkat att den nya tågförbindelsen österut skulle gå från Helsingfors längs kusten via Borgå-Lovisa-Kotka. Denna järnväg skulle gynna hela regionen med att knyta orter till järnvägsnätet, samtidigt som pendlingen till huvudstadsregionen förenklas och blir klimatsmartare.
SFP fortsätter arbeta för att den östra kustbanan ska bli verklighet. SFP har förespråkat satsningar på tågförbindelser istället för en förlängning av metrobanan österut.
Beslutsförslag
Motionen föranleder inga åtgärder.
Motion 29 – Metrobanans förlängning österut
Den tilltagande klimatförändringen, gör det allt viktigare att minska utsläppen av koldioxid. Transport på räls är i det fallet ett bra alternativ. Energibehovet och slitaget är litet.
Det är visserligen dyrt och energikrävande att bygga en ny bana, därför kunde man förlänga nuvarande metrobana från Botby österut, var det finns plats att bygga en stor metroparkering. Detta skulle minska personbilstrafiken på landsvägarna och i H:fors stadstrafik.
Beslutsförslag
Därför föreslår vi
– att Metrobanan förlängs österut
Motionär
Lars-Johan Nyholm
SFP i östra Borgå