På fredagen 31.10 nådde staten och Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt ett förhandlingsresultat gällande byggandet av Västbanan, tidigare kallad ”entimmeståget”, mellan Åbo och Helsingfors.
Kostnadsberäkningen på 1,32 miljarder euro för projektets första skede innehåller betydande osäkerhetsfaktorer. Kommunerna förbinder sig i detta skede att finansiera projektet med sammanlagt 400 miljoner euro, och staten med motsvarande summa. SFP i Nylands kretsstyrelse påminner om att kommunerna står för notan om, eller snarare när, budgeten spricker. Enligt Trafikledsverket uppgår risken till tiotals miljoner – i värsta fall upp till 150 miljoner euro.
– Om kommunerna godkänner avtalet tar de en medveten och stor risk, säger SFP i Nylands kretsordförande Karin Cederlöf. Både den offentliga ekonomin och kommunernas ekonomi är i dåligt skick — vi har inte råd med miljardprojekt som ger marginell eller ingen nytta. Pengarna är bort från annat, såsom daghem och skolor i kommunerna.
Utöver de ekonomiska riskerna varnar Cederlöf för allvarliga miljökonsekvenser om Västbanan blir verklighet.
– Banan orsakar direkt miljöförstörelse. Byggandet skulle innebära att unika naturområden förstörs och hotade arter drabbas, säger Cederlöf. Projektet medför dessutom stora klimatutsläpp, med en återbetalningstid på upp till 140 år.
SFP i Nyland betonar att investeringar borde riktas mot befintlig infrastruktur, vilket är motiverat både ur ekonomiskt och miljöperspektiv.
– Det är både klokare och betydligt billigare att underhålla och vidareutveckla den nuvarande Kustbanan än att starta det riskfyllda Västbaneprojektet. Kustbanan är dessutom livsviktig för Västnyland, avslutar Cederlöf.