Vi vill utveckla kollektivtrafiken så att den är fungerande och resurseffektiv för både resenärer och producenter. Kollektivtrafiken i tätorter och byggandet bör planeras så att behovet av personbilar minskar.
Vi vill satsa på järnvägsnätet och kollektivtrafiken för en snabbare övergång till ett klimatsmart resande. Vi vill rusta upp av tågbanor för att öka mängden snabbgående linjer och klimatvänliga trafikalternativ.

Andreas Elfving

Politisk sekreterare och internationell sekreterare

Kontakt »

Anna-Maja Henriksson: Goda värderingar behöver sina försvarare, också på lokal nivå

Kommunalvalet närmar sig med stormsteg och runt
om i landet rustar dryga 35 600 kandidater för val. Svenska folkpartiet går till val med en rekordlista och ställer upp
1 385 kandidater i totalt 65 kommuner – den största andelen kommuner partiet någonsin haft. Mängden SFP-kandidater har stigit sedan tidigare kommunalval, ett fenomen som senast skedde år 1984. Därtill har Svenska folkpartiet den största andelen unga kandidater på sin lista. SFP:s partiordförande Anna-Maja Henriksson är nöjd över arbetet.

SFP ensamt om att förespråka Östra kustbanan

Finanspolitiska utskottet väljer att gå vidare med järnvägsdragningen österut via Borgå och Kouvola, den så kallade Östbanan. Beslutet som meddelades idag, torsdag 21.1, innebär att Lovisa ser ut att bli utan tågförbindelse. För Svenska folkpartiet i Nyland är beslutet en besvikelse.

Wickström efterlyser en öppen diskussion gällande utvecklandet av tågtrafiken mellan Helsingfors och Åbo

Henrik Wickström, vice ordförande för SFP, hoppas att man i trafik- och kommunikationsministeriet noggrant ser över Trafikledsverkets rapport om utvecklandet av rälsförbindelserna västerut från Helsingfors. Rapporten publicerades igår och den visar att det vore mer ändamålsenligt att satsa på utvecklandet av den befintliga bansträckan mellan Helsingfors och Åbo, d.v.s., kustbanan än att bygga en ny tågbana mellan respektive stad.

Motion 30 – Metrons säkerhet

Beslut

Partidagen beslöt att partiets representanter inom HST (Helsingfors stads trafikverk) och HRT (Helsingforsregionens trafik) för fram att Trafiksäkerhetsverket ges i