SFP:s riksdagsledamot Henrik Wickström är glad då Ingå station öppnades för tågtrafik idag (3.4.). Första tågturen avgick idag 20.59 mot Helsingfors. Senast då ett tåg stannade vid Ingå station var i mars 2016.
Politik A-Ö: Järnväg
Tågtrafiken har många fördelar som gör att den är värd att satsa på. Den är miljövänlig, säker och snabb. SFP arbetar för en utveckling av tågtrafiken och ser med tillförsikt på de planerade projekt som syftar till att binda samman regioner i hemlandet och göra Europa mer lättillgängligt för såväl resenär som exportvaror. Vi vill rusta upp av tågbanor för att öka mängden snabbgående linjer och klimatvänliga trafikalternativ.
Christoffer Hällfors
Politik- och dataanalytiker, kommunsekreterare
Wickström: Tågtrafiken inleds vid Ingå station den 3.4.
VR:s tidtabeller för vårens tågtrafik publicerades i dag. Samtidigt blev det klart att det första tåget sedan våren 2016 stannar på Ingå station den 3 april. VR kör direkttåg mellan Helsingfors och Hangö tre gånger i veckan. Dessa trafikdagar är onsdag, fredag och söndag. Biljetter och detaljerade tidtabeller finns på vr.fi.
Wickström: Kustbanerapporten lyfter fram kustbanans utvecklingspotential
SFP:s riksdagsledamot Henrik Wickström ser flera goda sidor i den senaste utredningen gällande kustbanan som publicerades igår av Trafikledsverket.
Wickström: Kustbanan måste sättas i skick först
SFP:s riksdagsledamot Henrik Wickström anser att vi nu måste prioritera upprätthållandet av det befintliga spårnätet framom att utveckla nya spår. Wickström lyfter fram kustbanan där det under de senaste veckorna varit förseningar och tekniska problem på grund av kylan och brister i tekniken. Kustbanans förseningar är ett tecken på att baninfrastrukturen inte är i skick. Enligt Wickström borde förbättringar på kustbanan göras innan banavsnittet mellan Lojo och Salo byggs.
Adlercreutz & Wickström: Vi vill se fler närtåg mellan Hangö och Helsingfors
Svenska folkpartiets riksdagsledamöter Anders Adlercreutz och Henrik Wickström gläds över att VR idag inledde sina första direkta tågturer mellan Helsingfors och Hangö. Både Adlercreutz och Wickström deltog i invigningen av den nya tågförbindelsen vid Helsingfors järnvägsstation idag. De åkte också båda med det första tåget från Helsingfors mot Hangö.
Adlercreutz: En arbetsseger då direkt tågtrafik mellan Helsingfors och Hangö inleds
VR har idag meddelat att de inleder direkt tågtrafik från Helsingfors till Hangö.
Wickström: Direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors blir verklighet i januari – även Ingå station planeras att öppnas för trafik
Idag har VR meddelat att bolaget inleder tågtrafik mellan Karis och Hangö 8.1. Samtidigt kommer VR att inleda trafikerandet av sina första direkta tågturer mellan Helsingfors och Hangö. Det handlar om några enstaka turer varje vecka (onsdag, fredag och söndag). Det här betyder att även Ingå station kommer att öppnas efter att den varit stängd sedan våren 2016.
Hangö-hyvingebanans elektrifiering är färdigställd – nu måste vi få en direkt tågförbindelse mellan Helsingfors och Hangö
SFP:s riksdagsledamot Henrik Wickström är glad då Hangö-Hyvingebanans elektrifiering äntligen är färdig. Wickström anser att elektrifieringen är viktig för Västnylands men även hela Finlands näringsliv. Därtill ser han möjligheter att utveckla tågtrafiken längs med den elektrifierade banan.
Wickström: Kustbanan måste snabbt förbättras
SFP:s vice ordförande och riksdagsledamot Henrik Wickström anser att det är viktigt att kustbanan förbättras under den här regeringsperioden. Under den senaste veckan har ett flertal omfattande störningar påverkat tågtrafiken längs med befintliga Helsingfors-Åbo tågbanan.
Adlercreutz: de stora spårsatsningarna måste granskas kritiskt
Det stora tågprojekten måste kammas igenom och det krävs prioriteringar. Det är helt klart att vi inte har råd med dem alla, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz. Det planeras nya tågbanor norrut, mot nordväst och österut. Vi måste nu göra en objektiv bedömning och prioritera.
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 5 – Förbättra järnvägsförbindelserna inom Österbotten
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för att finansieringen av bastrafikledshållningen fortsättningsvis höjs att kollektivtrafikförbindelserna inom Österbotten förbättras att järnvägskommunikationer inom Österbotten
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 7 – Metrobanans förlängning österut
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för: att östra kustbanan från Helsingfors via Borgå-Lovisa-Kotka och österut blir verklighet goda kollektivtrafikförbindelser i allmänhet
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 20 – Från Ilmari till Pendolino
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att regional jämlikhet beaktas i alla sammanhang att hänsyn tas till miljöaspekter och ekonomiska
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 21 – Järnvägarnas betydelse för transport och miljö
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att respektera de långsiktiga investeringar som gjorts inom VR för säker kommunikation och ren miljö
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 22 – Snabbare tågförbindelser i landet och öppnad koncession – utan förbättrade stambanor?
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling att kustbanan skall
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 23 – Fjärrtåg mellan Åbo och Helsingfors bör stanna vid Esbo station
Beslut
Partidagen beslöt att SFP genom sina representanter i riksdagen, VR:s förvaltningsråd och övriga organ och arbetar för att tågtrafiken mellan
Partidagen 2015 i Pedersöre
Motion 44 – Farlig järnvägskorsning till hamnen i Karleby
Beslut
Partidagen beslöt att SFP verkar för att SFP, inom ramen för trafikanslagen, jobbar för att få finansiering till Södra Österbottens
Partidagen 2014 i Hangö
Motion 10 – Kustbanans framtid måste tryggas
Beslut
Svar till motion 10 och 11 Partidagen beslöt: att avtalet för Y-tågstrafiken mellan Karis och Sjundeå förlängs med åtminstone 4
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 24 – VR:s svenskspråkiga service
Beslut
Partidagen beslöt att partiet via förtroendevalda i Folktinget och VR:s förvaltningsråd fortsätter att jobba för och kräva svensk service för
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 35 – Ersätt kortare flygresor med tåg
Beslut
Partidagen beslöt att SFP:s företrädare i riksdag, regering och Europaparlament arvbetar för en miljömässigt hållbar och långsiktig trafikpolitik. att SFP:s