Det spårar ur, VR!

Försämringen av tågförbindelserna i Österbotten är ett dråpslag mot statens strategi, som hittills har gått ut på att vara en seriös och miljövänlig konkurrent till flyget.

– Staten satsar närmare en miljard på att rusta upp tågbanan från Seinäjoki till

Uleåborg. På det sättet vill man försnabba tågturerna och vara en miljövänlig samt seriös

konkurrent till flyget. Beslutet om att dra in tågturer till Bennäs och Karleby drar

fullständigt mattan undan den strategin. En förbättring av banan borde ge oss bättre

förbindelser, inte sämre, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anna-Maja Henriksson.

– Lite långsiktighet kunde man faktiskt kräva av staten. Det är inte hållbart att först

investera i en förbättrad bana och sen genast dra in tågturer på banan. I Jakobstads och

Karlebyregionen finns sammanlagt 100 000 invånare och en livlig exportindustri, som

behöver snabba och pålitliga förbindelser till och från Helsingfors och ut i världen.

Eller hur har staten tänkt att regionens företag skall sälja sina produkter, undrar

riksdagsledamot Mats Nylund.

Kommunikationsministeriet meddelade idag att man drar in en daglig tur söderut från

Bennäs och Karleby och en daglig tur norrut från Helsingfors med stopp i Bennäs och

Karleby.

Blomqvist och Adlercreutz bestörta över ministerns beslut att dra in Y-tågen

Trafik- och kommunikationsministeriet och VR meddelade på tisdagen att Y-tågen mellan Karis och Helsingfors dras in. Det innebär att bland annat Ingå och Sjundeå blir helt utan tågtrafik.

Läs föregående artikel

Torvalds: Dags följa Danmarks exempel i skarvfrågan

Vi behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt eftersom fungerande och hållbara lösningar finns på nära håll

Läs följande artikel