– Det är ohållbart att sköta skärgårdstrafiken med korta avtal, säger Wivan Nygård-Fagerudd, kandidat i EU-valet och själv hemma i Vasa skärgård.
Skärgårdstrafiken är allmän väg och behöver tryggas på lång sikt, också kvalitativt. Men kortsiktigheten i NMT-centralens upphandling gör att ingen vågar investera i nya faryg. Nygård-Fagerudd ger sitt helhjärtade stöd till en fast förbindelse mellan Pargas och Nagu.
– Jag har sett vad Replotbron betytt för min hemby. Vardagen underlättades betydligt, och gjorde också skärgårdens små företag konkurrenskraftiga. Vasa skärgård har blomstrat sedan dess. Att en fast förbindelse i längden är den mest kostnadseffektiva lösningen visar mer än tydligt vilket investeringsbeslut som behöver tas, säger Nygård-Fagerudd.
Också frågan om Kvarkentrafiken ska ses ur det här perspektivet, anser Nygård-Fagerudd
– Vägen över Kvarken är den optimala fraktleden i Mellannorden, både miljö- och tidsmässigt. Den är i dag markerad som en huvudled i Europas vägnät. Att ifrågasätta ruttens lönsamhet är att fokusera fel. Vägen över vattnet behövs både ur ett nationellt och europeiskt perspektiv. En investering i ett modernt fartyg som drivs med den senaste miljövänliga teknologin ligger därmed i EU:s intresse, säger Nygård-Fagerudd.
Nygård-Fagerudd betonar att Finland har skärgårdsfrågorna gemensamt med många länder i Europa. Men hon oroas av hur en del frågor skötts i Finland.
– Liksom i skarvfrågan är det utmaningar som förenar. Mellanskarven plockades bort från fridlysningslistan 1996 och EU-parlamentet beställde en lösning från kommissionen 2008. Bland dem som jobbade för minskning av skarvstammen och skadeersättningar fanns redan då franska gröna politiker. Men i Finland stretar de gröna emot, med miljöministern i spetsen. Var finns konsekvensen, frågar Nygård-Fagerudd.